Golf R:n tarina alkoi tästä vuoden 1989 autosta

GTi saattaa edelleen olla tunnetuin Golfin erikoisversioista, mutta nelivetoinen R-malli on jo jättänyt lähtemättömän jäljen nopeiden pikkuautojen ystäviin. Ärrän juuret ovatkin syvemmällä kuin moni arvaakaan.

Moderni R-malli oli kaksilitraisella turbokoneella varustettu neliveto, joka sai alkunsa vuonna 2009, kun kuutoskoppainen Ärrä korvasi V6-moottorisen R32-version. Volkswagenin ajatustyö nopeasta viistoperästä sai kuitenkin yhdenlaisen huipentuman jo vuonna 1989 Golf Rallye -erikoisversion myötä. Juttumme kuvissa paistattelee yksilö, jonka voisi nyt ostaa itselleen Collecting Cars -nimisestä autofirmasta.

Golfin tehoversion ajattelumallissa on kuitenkin jotain oleellisesti muuttunut sitten 80-luvun. Siinä missä nykyiset Ärrät on pyritty muotoilemaan melko sleeper-henkisesti, ei samaa voi sanoa 32-vuotiaasta kanssasisaresta. Perusmallin kakkos-Golfiin nähden Rallyen ulkonäköä hallitsevat melkoisesti turvonneet lokasuojien levitykset, sekä kantikkaat ajovalot, joita ei löydy mistään muusta Golfista, ja tuovat pikemminkin mieleen saman konsernin Corrado-mallin.





Syy moiseen malliin oli Volkswagenin halu tulla mukaan voittamaan rallin A-ryhmässä 80-luvun lopulla. Volkkarin GTi oli niittänyt mainetta alemmissa kilpasarjoissa, mutta A-ryhmää hallitsivat tuolloin autot kuten Lancia Delta Integrale. Niinpä VW rakensi sarjaa varten Rallye-luokittelumallia 5000 autoa pitääkseen FIA:n tyytyväisenä.

Nelivetojärjestelmä otettiin Golf Synchrosta, ja insinöörit lisäsivät turboahtimen Golfin 1.8-litraiseen Gti-koneeseen. Ulkonäössä kopioitiin Deltaa ahkerasti, mutta esikuvaansa heikkolahjaisemmin.

Volkswagenin kannalta kävi muutoinkin ikävästi, sillä Rallye-versio ei koskaan ottanut tuulta siipien alle. Kilpamallista ei ollut vastusta Delta Integralelle, ja katuversiokin näytti nopeammalta, mitä se oikeasti oli.

Rallyessa oli heppoja 158 ja vääntöä 225 Newtonmetriä. Lukemat olivat selvästi isommat kuin GTi:n 16v-moottorissa, mutta Rallye-malli oli myös selvästi painavampi. Niinpä 0-100 km/t ajat alkoivat kahdeksikolla, mikä oli parisen sekuntia hitaampaa kyytiä kuin pahimmilla kilpailijoilla.



LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

  1. Oisko sopivampi esikuva kuitenkin Gti G60 syncro? Tai ihan vaan Limited Edition. Tuo Rallye ku tehtiin kuitenkin ralliluokituksen takia. Nuo Gti G60 syncro ja limited edition ovat enemmän normaalin Golffin näköisiä. Limited edition varsinkin oikea susi lampaiden vaatteissa näyttäen ulkoapäin Cl varustetulta golffilta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.