Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin olla peräti kolme kappaletta!


Ford Escort RS Cosworth on eittämättä Euroopan Fordin hienoimpia ja ikimuistoisimpia saavutuksia. Virityspaja Cosworthin kanssa yhteistyönä tehdyn auton takaosasta löytyi näyttävä ”valaanevä”. Perinteisen takaluukun reunalla lepäävän spoilerin lisäksi siitä löytyi hurja kattolinjasta taaksepäin työntyvä siipi, joka yhdistyi alempaan spoileriin tukivarrella. Listattaessa kaikkien aikojen isoimpia takasiipiä Cossu-Esko kuuluu tähän joukkoon ansaitusti.


Alun perin siipiä piti kuitenkin olla peräti kolme kappaletta. Näin väittää Frank Stephenson -niminen herrasmies, joka oli päävastuussa auton suunnittelusta. Miten ihmeessä tällainen idea ylipäätään syntyi? Stephenson latasi Youtube-kanavalleen jutun lopusta löytyvän videon, jossa hän kertoo mielenkiintoisen tarinan takasiiven syntyvaiheista. Inspiraation lähteenä toimi Fokker Dr.I, joka tunnetaan ensimmäisen maailmansodan menestyneimmän sotilaslentäjä Manfred von Richthofenin lentokoneena.



Saksan ilmavoimissa palvelleen ”Punaisen Paronin” lentokone oli oman aikansa suuri legenda, josta on riittänyt uskomattomia tarinoita jälkipolvillekin kerrottavaksi. Fokker edusti tuon ajan kolmitasoista lentokonetyyppiä, jossa kolme siipeä oli päällekkäin. Fordin johdolle kolme takasiipeä oli kuitenkin liikaa, ja niinpä keskimmäinen Escortin siipi jätettiin pois.


Lopputulos oli kaikesta huolimatta menestyksekäs, mutta luojansa Stephensonin mielestä kuitenkin kuin lapsi ilman yhtä sormea. Videollaan suunnittelija painottaakin, että kyseessä ei pelkästään ollut esteettinen kikka. Myös alta löytyvällä toisella videolla Wheeler Dealers -sarjan Mike Brewer ja nykyinen mekaanikkopari Ant Anstead todistavat, että kolmella siivellä varustettuna auto todellakin tarraa tiehen entistä lujemmin!





>
LähdeMotor 1

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...