Flatmobile oli aikanaan maailman matalin katulaillinen auto: Vain 48cm korkea!

Tässä on ”Flatmobile”. Korkeutta on tarkalleen ottaen 19 tuumaa, eli 48,26 cm. Takaa löytyy liekkiä sylkevä turbiini, kuten esikuvana olleessa 60-luvun Batmobilessakin oli. Ainoa ero on, että tämä auto on totisinta totta, katulaillinen ja kaikesta päätelleen jonkun kovan luokan höyrypään tuotoksia!

Kuvissa auto näyttää melkoiselta pannukakulta, ja sitä se todellakin on. Maavara on melko käsittämättömät viisi senttiä, ja se oli ilmestyessään maailman matalin katulaillinen auto. Muutama vuosi sitten ennätyksen rikkoi Mirai-nimeä kantava auto, jolla on korkeutta vain 45 cm. Flatmobilen lisävarustelistalta löytyy kaasuturbiini, joka pystyy sylkemään kuuden metrin tulenlieskaa auton peräpäästä.





Flatmobile pohjautuu vuosimallin 1963 Hillman Imppiin, ja auton etuosasta löytyykin Impin 875-kuutioinen polttomoottori, jonka turvin lätty saavuttaa noin 112 km/h huippunopeuden. Peräosan kaasuturbiini on puolestaan tehty itse, ja se pohjautuu Holset 685 turboahtimeen, joka on otettu talteen Volvo FL10 kuorma-autosta. Tällä lentokonemaailmasta paremmin tunnetulla tekniikalla auto saavuttaa sen suurimman huippunopeuden 160 km/h. Saattaa käydä tässä vaiheessa jo pieni ilmavirranpoikanen naamatauluun tuulilasittomassa autossa!

Auton on rakentanut brittiläinen custom-autojen kädentaitaja Perry Watkins. Kyseessä on kaikkea muuta kuin perinteinen Batmobile-replika. Autolla on toki siivet kuten esikuvallaankin, ja takavalot on otettu hieman kliseitäkin kumartaen ’59 Cadillacista, kuten myös osa kojelaudan instrumenteista. Koska auton ajokorkeus on matalampi kuin vaikka Nascar-autojen pienin sallittu, niin paljoa mäyräkoiraa isompaa matkaevästä ei kannata harrastaa pohjausvaaran takia. Tämä ei kuitenkaan estä pitämästä hauskaa luomuksella. Auto tuskin ainakaan kovin paljon nyökkii, vaikka mutkaan ajaisi lujempaakin…

- Advertisement -

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...