Fiatin playboy-puheenjohtaja Gianni Agnelli omisti maailman ainoan tehdastekoisen avomallin Ferrari Testarossan.

Giovanni Agnelli oli italialainen teollisuusmies ja Fiatin pääomistaja. Isoisänsä jalanjäljissä hänestä tuli Fiatin toimitusjohtaja 1963, ja johti yritystä aina vuoteen 1996 saakka. Agnelli muistetaan tyyliniekkana, joka uudisti yhtiötä monin tavoin. Naiset olivat nopeiden autojen ohella miehen intohimo, eikä purjehdus itse John F. Kennedyn seurassakaan ollut hänelle vierasta. Siinä sivussa hän johti Italian suurinta yritystä tuoden Fiatin moderniin aikaan, ja keräten melkoisen määrän velkaa yrityksensä nimissä.

Vaikka Agnelli teki koko ikänsä töitä Fiatin leivissä, olivat Ferrarit hänen todellinen intohimonsa. Agnellin aikana Fiatin ja Ferrarin välinen yhteistyö syveni, kun Fiat hankki vuonna 1969 omistukseensa puolet Ferrarin osakkeista, ja vuonna 1988 omistusosuus oli jo 90 prosenttia. Agnellin intohimoa nopeisiin autoihin korostaa sekin, että Lancia, Maserati ja Alfa Romeo päätyivät myös osaksi Fiatia. 80-luvun loppuun mennessä Agnelli käytännössä hallinnoi koko Italian autoteollisuutta!


Agnellin näyttävä playboymainen elämäntyyli näytti osviittaa myös 70- ja 80-lukujen Maranellon oreille, joista niistäkin muovautui entistä sensaatiomaisempia. Kehitys kulminoitui vuonna 1984 tuotantoon päätyneeseen ikoniseen Ferrari Testarossaan, jonka avoversio nähtiin myös suositussa Segan Out Run –videopelissä. Mutta hetkinen, eihän Testarossasta koskaan virallisesti valmistettu cabriolettia?





Itse asiassa Ferrarin tehtaalta rullasi yksi ainoa Testarossa Convertible, joka tehtiin mittatilaustyönä itse johtaja Agnellille. Auto oli hopeanvärinen sinisellä sisustalla, etupuskurin ja sivuhelmojen alosassa oli siniset raidat ja sateen sattuessa auto voitiin peittää valkoisella katolla. Agnellin ei varmasti tarvinnut pelätä jäävänsä ilman huomiota valikoidessaan tyttäriä autonsa kyytiin öisillä Torinon kujilla. Moisen varsin epäkäytännöllisen auton nykyarvo huitelee miltei miljoonassa eurossa. Mitä pienellä tavaratilalla, tai mukulakivillä täristävällä kyydillä on kuitenkaan väliä, kun voi tyylikkäästi lipua pitkin muodin mekan katuja aivan kuin omistaisi koko maailman.

LähdeThe Drive

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...