Fiatin playboy-puheenjohtaja Gianni Agnelli omisti maailman ainoan tehdastekoisen avomallin Ferrari Testarossan.

Giovanni Agnelli oli italialainen teollisuusmies ja Fiatin pääomistaja. Isoisänsä jalanjäljissä hänestä tuli Fiatin toimitusjohtaja 1963, ja johti yritystä aina vuoteen 1996 saakka. Agnelli muistetaan tyyliniekkana, joka uudisti yhtiötä monin tavoin. Naiset olivat nopeiden autojen ohella miehen intohimo, eikä purjehdus itse John F. Kennedyn seurassakaan ollut hänelle vierasta. Siinä sivussa hän johti Italian suurinta yritystä tuoden Fiatin moderniin aikaan, ja keräten melkoisen määrän velkaa yrityksensä nimissä.

-- MAINOS --

Vaikka Agnelli teki koko ikänsä töitä Fiatin leivissä, olivat Ferrarit hänen todellinen intohimonsa. Agnellin aikana Fiatin ja Ferrarin välinen yhteistyö syveni, kun Fiat hankki vuonna 1969 omistukseensa puolet Ferrarin osakkeista, ja vuonna 1988 omistusosuus oli jo 90 prosenttia. Agnellin intohimoa nopeisiin autoihin korostaa sekin, että Lancia, Maserati ja Alfa Romeo päätyivät myös osaksi Fiatia. 80-luvun loppuun mennessä Agnelli käytännössä hallinnoi koko Italian autoteollisuutta!

Agnellin näyttävä playboymainen elämäntyyli näytti osviittaa myös 70- ja 80-lukujen Maranellon oreille, joista niistäkin muovautui entistä sensaatiomaisempia. Kehitys kulminoitui vuonna 1984 tuotantoon päätyneeseen ikoniseen Ferrari Testarossaan, jonka avoversio nähtiin myös suositussa Segan Out Run –videopelissä. Mutta hetkinen, eihän Testarossasta koskaan virallisesti valmistettu cabriolettia?

-- MAINOS --




Itse asiassa Ferrarin tehtaalta rullasi yksi ainoa Testarossa Convertible, joka tehtiin mittatilaustyönä itse johtaja Agnellille. Auto oli hopeanvärinen sinisellä sisustalla, etupuskurin ja sivuhelmojen alosassa oli siniset raidat ja sateen sattuessa auto voitiin peittää valkoisella katolla. Agnellin ei varmasti tarvinnut pelätä jäävänsä ilman huomiota valikoidessaan tyttäriä autonsa kyytiin öisillä Torinon kujilla. Moisen varsin epäkäytännöllisen auton nykyarvo huitelee miltei miljoonassa eurossa. Mitä pienellä tavaratilalla, tai mukulakivillä täristävällä kyydillä on kuitenkaan väliä, kun voi tyylikkäästi lipua pitkin muodin mekan katuja aivan kuin omistaisi koko maailman.

-- MAINOS --

LähdeThe Drive

Videot

Uusimmat

Tämä SUV syö urheiluautoja aamupalaksi – tuunatussa Porsche Cayenne Turbossa on yli 960 heppaa ja näyttävä teippaus

Porsche Cayenne kuuluu jo tehtaan jäljiltä nopeimpiin katumaastureihin. Hybriditekniikalla ryyditetyssä Turbo S:ssä on peräti 680 hevosvoimaa, mutta sekin jää...

1969 Charger-projekti: Entisöintiin vai tuunaukseen?

Ebayssä myynnistä löytyvät 60-luvun lopun Dodge Chargerit saavat aina huomiota osakseen. Tämä yksilö vaatii kuitenkin paljon töitä, ja uuden...

Pitkä odotus päättyi – jättimunuaisilla varustetut BMW M3 ja M4 tulivat vihdoinkin julkisuuteen

Uuden BMW M3:n ja M4:n naamailme lienee yksi automaailman huonoimmin varjeltuja salaisuuksia. Ensimmäiset tiedot sportti-ikonien radikaalista keulasta tulivat julki...

Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt...

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...