Fiat Panda on virallisesti valittu vuoden 2018 hengenvaarallisimmaksi autoksi.

Fiat on niitä automerkkejä, joihin vain harvat jaksavat suhtautua intohimoisesti. Toki vuosien varrella on nähty maukkaitakin kyseisen valmistajan tuotoksia, joista ensimmäisinä tulevat mieleen B-ryhmän ralliautonakin nähty Fiat 131 ja tyylikkäät 60-luvun siipi-Fiiut. Silti nämä vuosikymmenestä toiseen törmäystesteissä reputtavat, ja Suomen oloissa aiheesta huonon maineen sähkövikojensa johdosta saaneet Fiatit jaksavat ihmetyttää. Kummastus johtuu tietenkin siitä, että miksi kukaan halusi ostaa Fiatia, kun samalla rahalla saisi selvästi paremmankin auton? Ei mikään ihme, että viimeisimmässä maamme merkkiuskollisuuskyselyssäkin Fiat oli kaikista automerkeistä pahnan pohjimmainen.

Yksi Fiateista, joka on jäänyt marginaaliseen asemaan Suomessa on Panda-malli, jonka piskuisen laatikkomainen ensimmäinen inkarnaatio sai alkunsa Italiassa vuonna 1980. Vaikka vettä onkin virrannut Tammerkoskessa melkoisesti sitten näiden päivien, ei pienimpien Fiatien turvallisuus ole juurikaan parantunut muutamia Punton saamia hyviä testituloksia lukuun ottamatta. Viime vuoden Euro NCAP tuloksissa Fiat Panda ei saanut tähden tähteä turvallisuudestaan törmäystestissä. Tässä surullisessa tilastossa Panda on vasta toinen auto, joka on jäänyt ilman tähtiä. Vuosimallin 2017 Punto saa kyseenalaisen kunnian olla se toinen autoista.

Testin historiassa Panda veti kaikkien aikojen pohjatuloksen, jonka pohjilta on totuudenmukaista sanoa, että vain pahimmalla vihamiehellä toivoisi olevan Pandan törmäystilanteessa. Panda reputti yli puolet neljästä testissä mitatusta osa-alueesta. Yksi huolestuttavimmista oli Fiatin kyvyttömyys turvata matkustavaa lasta, sillä Panda sai tästä osa-alueesta vain 16 prosentin siivun. Keskivertotulos testatuille autoille on 79 prosenttia, mikä tekee Fiatista vastenmielisen turvattoman hökötyksen. Asiasta tekee entistäkin huolestuttavamman se, että Pandaa markkinoidaan nuorille ja pienituloisille lapsiperheille soveltuvaksi autoksi.





Sen sijaan, että astelee Fiat-liikkeeseen, olisi paljon järkevämpää ostaa samalla rahalla vaikka käytetty Seat Ibiza, joka sentään sai viisi tähteä turvallisuudesta NCAP-testissä. Fiatin tasonromahdus tuntuu kummalliselta, sillä vielä joitain vuosia sitten löytyi neljää, ja jopa viittä tähteä testissä saanutta Fiatia. Kertooko ongelmat tehtaan omista vaikeuksista, vai kenties halvimpien automallien kiristyneestä markkinatilanteesta jää arvoitukseksi.

- Advertisement -
LähdeExpress

Uusimmat

Tasa-arvon nimissä: Fast and Furious –sarjan spinoff tulossa pelkillä naistähdillä

Julkisuudessa on jo spekuloitu voisiko James Bondin kaltaiset miehiset elokuvaikonit olla tulevaisuudessa naisen esittämiä. Alati etenevän tasa-arvon nimissä paineet...

Toyotan SUV-mallisto on pieniin päin – Genevessä esitellään Yariksen pohjalta tehty nelivetoinen hybridikatumaasturi

Katumaasturit haukkaavat yhä isomman siivun autonvalmistajien mallistoista. Toyotakaan ei ole poikkeus tähän sääntöön, ja japanilaismerkin ensimmäinen RAV4 toimi itse...

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...