Fiat Panda on virallisesti valittu vuoden 2018 hengenvaarallisimmaksi autoksi.

Fiat on niitä automerkkejä, joihin vain harvat jaksavat suhtautua intohimoisesti. Toki vuosien varrella on nähty maukkaitakin kyseisen valmistajan tuotoksia, joista ensimmäisinä tulevat mieleen B-ryhmän ralliautonakin nähty Fiat 131 ja tyylikkäät 60-luvun siipi-Fiiut. Silti nämä vuosikymmenestä toiseen törmäystesteissä reputtavat, ja Suomen oloissa aiheesta huonon maineen sähkövikojensa johdosta saaneet Fiatit jaksavat ihmetyttää. Kummastus johtuu tietenkin siitä, että miksi kukaan halusi ostaa Fiatia, kun samalla rahalla saisi selvästi paremmankin auton? Ei mikään ihme, että viimeisimmässä maamme merkkiuskollisuuskyselyssäkin Fiat oli kaikista automerkeistä pahnan pohjimmainen.

Yksi Fiateista, joka on jäänyt marginaaliseen asemaan Suomessa on Panda-malli, jonka piskuisen laatikkomainen ensimmäinen inkarnaatio sai alkunsa Italiassa vuonna 1980. Vaikka vettä onkin virrannut Tammerkoskessa melkoisesti sitten näiden päivien, ei pienimpien Fiatien turvallisuus ole juurikaan parantunut muutamia Punton saamia hyviä testituloksia lukuun ottamatta. Viime vuoden Euro NCAP tuloksissa Fiat Panda ei saanut tähden tähteä turvallisuudestaan törmäystestissä. Tässä surullisessa tilastossa Panda on vasta toinen auto, joka on jäänyt ilman tähtiä. Vuosimallin 2017 Punto saa kyseenalaisen kunnian olla se toinen autoista.





Testin historiassa Panda veti kaikkien aikojen pohjatuloksen, jonka pohjilta on totuudenmukaista sanoa, että vain pahimmalla vihamiehellä toivoisi olevan Pandan törmäystilanteessa. Panda reputti yli puolet neljästä testissä mitatusta osa-alueesta. Yksi huolestuttavimmista oli Fiatin kyvyttömyys turvata matkustavaa lasta, sillä Panda sai tästä osa-alueesta vain 16 prosentin siivun. Keskivertotulos testatuille autoille on 79 prosenttia, mikä tekee Fiatista vastenmielisen turvattoman hökötyksen. Asiasta tekee entistäkin huolestuttavamman se, että Pandaa markkinoidaan nuorille ja pienituloisille lapsiperheille soveltuvaksi autoksi.

Sen sijaan, että astelee Fiat-liikkeeseen, olisi paljon järkevämpää ostaa samalla rahalla vaikka käytetty Seat Ibiza, joka sentään sai viisi tähteä turvallisuudesta NCAP-testissä. Fiatin tasonromahdus tuntuu kummalliselta, sillä vielä joitain vuosia sitten löytyi neljää, ja jopa viittä tähteä testissä saanutta Fiatia. Kertooko ongelmat tehtaan omista vaikeuksista, vai kenties halvimpien automallien kiristyneestä markkinatilanteesta jää arvoitukseksi.

LähdeExpress

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...