Fiat Panda on virallisesti valittu vuoden 2018 hengenvaarallisimmaksi autoksi.

Fiat on niitä automerkkejä, joihin vain harvat jaksavat suhtautua intohimoisesti. Toki vuosien varrella on nähty maukkaitakin kyseisen valmistajan tuotoksia, joista ensimmäisinä tulevat mieleen B-ryhmän ralliautonakin nähty Fiat 131 ja tyylikkäät 60-luvun siipi-Fiiut. Silti nämä vuosikymmenestä toiseen törmäystesteissä reputtavat, ja Suomen oloissa aiheesta huonon maineen sähkövikojensa johdosta saaneet Fiatit jaksavat ihmetyttää. Kummastus johtuu tietenkin siitä, että miksi kukaan halusi ostaa Fiatia, kun samalla rahalla saisi selvästi paremmankin auton? Ei mikään ihme, että viimeisimmässä maamme merkkiuskollisuuskyselyssäkin Fiat oli kaikista automerkeistä pahnan pohjimmainen.

Yksi Fiateista, joka on jäänyt marginaaliseen asemaan Suomessa on Panda-malli, jonka piskuisen laatikkomainen ensimmäinen inkarnaatio sai alkunsa Italiassa vuonna 1980. Vaikka vettä onkin virrannut Tammerkoskessa melkoisesti sitten näiden päivien, ei pienimpien Fiatien turvallisuus ole juurikaan parantunut muutamia Punton saamia hyviä testituloksia lukuun ottamatta. Viime vuoden Euro NCAP tuloksissa Fiat Panda ei saanut tähden tähteä turvallisuudestaan törmäystestissä. Tässä surullisessa tilastossa Panda on vasta toinen auto, joka on jäänyt ilman tähtiä. Vuosimallin 2017 Punto saa kyseenalaisen kunnian olla se toinen autoista.





Testin historiassa Panda veti kaikkien aikojen pohjatuloksen, jonka pohjilta on totuudenmukaista sanoa, että vain pahimmalla vihamiehellä toivoisi olevan Pandan törmäystilanteessa. Panda reputti yli puolet neljästä testissä mitatusta osa-alueesta. Yksi huolestuttavimmista oli Fiatin kyvyttömyys turvata matkustavaa lasta, sillä Panda sai tästä osa-alueesta vain 16 prosentin siivun. Keskivertotulos testatuille autoille on 79 prosenttia, mikä tekee Fiatista vastenmielisen turvattoman hökötyksen. Asiasta tekee entistäkin huolestuttavamman se, että Pandaa markkinoidaan nuorille ja pienituloisille lapsiperheille soveltuvaksi autoksi.

Sen sijaan, että astelee Fiat-liikkeeseen, olisi paljon järkevämpää ostaa samalla rahalla vaikka käytetty Seat Ibiza, joka sentään sai viisi tähteä turvallisuudesta NCAP-testissä. Fiatin tasonromahdus tuntuu kummalliselta, sillä vielä joitain vuosia sitten löytyi neljää, ja jopa viittä tähteä testissä saanutta Fiatia. Kertooko ongelmat tehtaan omista vaikeuksista, vai kenties halvimpien automallien kiristyneestä markkinatilanteesta jää arvoitukseksi.

LähdeExpress

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...