Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin ylenkatsoneet tätä viileän tyylikästä Italian oria?


Pininfarinan muotoileman Testarossan suurin synti oli siinä, että se oli tarkoitettu ylelliseksi GT-autoksi, eikä superautoksi kilpailemaan maailman nopeimpien autojen kanssa. Tv-persoona Jason Cammisa on tehnyt aiheesta viihdyttävän Youtube-videon, joka löytyy myös jutun lopusta.





Pähkinänkuoressa voidaan todeta, että joidenkin silmissä Testarossan ulkonäkö ei koskaan lunastanut niitä lupauksia, joita niinkin meneviin korilinjoihin oli saatu ladattua.


Vuonna 1984 tuotantoon tulleen auton 4,9-litran V12-moottori tuotti 385 hevosvoimaa, jonka turvin 0-100 km/t hoitui noin viiden sekunnin pintaan. Huippunopeuttakin löytyi ajalle kunnioitettavat 290 km/t. Pitkällä suoralla Testarossa oli aikanaan pelätty vastus, mutta mutkissa ajo-ominaisuudet eivät olleet terävintä kärkeä ainakaan Ferrarien mittapuulla.

Mukavuustekijät painoivat Testarossan vaakakupissa siinä määrin, että valmistaja oli joutunut tekemään kompromisseja asian suhteen. Kolme vuotta myöhemmin mukavuustekijöistä viis veisannut F40 olikin Ferrarille uusi näytönpaikka superautojen terävimpään kärkeen.


Myös Testarossan suuri koko oli aikanaan joillekin liikaa. Auto korvasi 365 GT/4 BB -mallin Ferrarin valikoimassa. Testarossa oli akseliväliltään 5cm pidempi, mutta peräti 15cm leveämpi kuin edeltäjänsä. Karvan alle kaksi metriä leveä auto oli kasvanut ulos monen aikaisemman urheiluauton mitoista. Autossa oli myös edeltäjänsä tapaan 180-asteinen V12-moottori, joka sai osansa kritiikistä.



Auton mittasuhteet johtuivat osittain keskimoottorisen auton tilaa vaatineesta jäähdytysjärjestelmästä, jonka Ferrari oli joutunut sijoittamaan auton takaosaan. Edeltäjä 365 BB oli nimittäin saanut arvostelua ohjaamoa lämmittävästä moottorista, ja olemattomasta tavaratilasta, joka Testarossassa oli korjattu selvästi tilavammaksi.

Kaikesta kritiikistä huolimatta Testarossa on tänä päivänä ikoninen Ferrari, jonka haluttavuus nousee kilpaa auton hintalapun kanssa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...