Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin ylenkatsoneet tätä viileän tyylikästä Italian oria?


Pininfarinan muotoileman Testarossan suurin synti oli siinä, että se oli tarkoitettu ylelliseksi GT-autoksi, eikä superautoksi kilpailemaan maailman nopeimpien autojen kanssa. Tv-persoona Jason Cammisa on tehnyt aiheesta viihdyttävän Youtube-videon, joka löytyy myös jutun lopusta.

-- MAINOS --

Pähkinänkuoressa voidaan todeta, että joidenkin silmissä Testarossan ulkonäkö ei koskaan lunastanut niitä lupauksia, joita niinkin meneviin korilinjoihin oli saatu ladattua.


Vuonna 1984 tuotantoon tulleen auton 4,9-litran V12-moottori tuotti 385 hevosvoimaa, jonka turvin 0-100 km/t hoitui noin viiden sekunnin pintaan. Huippunopeuttakin löytyi ajalle kunnioitettavat 290 km/t. Pitkällä suoralla Testarossa oli aikanaan pelätty vastus, mutta mutkissa ajo-ominaisuudet eivät olleet terävintä kärkeä ainakaan Ferrarien mittapuulla.

Mukavuustekijät painoivat Testarossan vaakakupissa siinä määrin, että valmistaja oli joutunut tekemään kompromisseja asian suhteen. Kolme vuotta myöhemmin mukavuustekijöistä viis veisannut F40 olikin Ferrarille uusi näytönpaikka superautojen terävimpään kärkeen.

-- MAINOS --





Myös Testarossan suuri koko oli aikanaan joillekin liikaa. Auto korvasi 365 GT/4 BB -mallin Ferrarin valikoimassa. Testarossa oli akseliväliltään 5cm pidempi, mutta peräti 15cm leveämpi kuin edeltäjänsä. Karvan alle kaksi metriä leveä auto oli kasvanut ulos monen aikaisemman urheiluauton mitoista. Autossa oli myös edeltäjänsä tapaan 180-asteinen V12-moottori, joka sai osansa kritiikistä.


Auton mittasuhteet johtuivat osittain keskimoottorisen auton tilaa vaatineesta jäähdytysjärjestelmästä, jonka Ferrari oli joutunut sijoittamaan auton takaosaan. Edeltäjä 365 BB oli nimittäin saanut arvostelua ohjaamoa lämmittävästä moottorista, ja olemattomasta tavaratilasta, joka Testarossassa oli korjattu selvästi tilavammaksi.

-- MAINOS --

Kaikesta kritiikistä huolimatta Testarossa on tänä päivänä ikoninen Ferrari, jonka haluttavuus nousee kilpaa auton hintalapun kanssa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Kapitalistinen luksus houkutteli kommunistijohtajiakin – Kiinan ulkoministerin entinen Mercedes 600 Pullman on myynnissä eBayssa

Vuonna 1963 lanseeratusta Mercedes-Benz 600 Pullmanista tuli nopeasti vallan symboli, joka houkutteli erityisesti diktaattoreita ympäri maailman. Kiinan ulkoministerille aikanaan...

Maserati esitteli idean 1990-luvun sportistaan 2020-luvulle päivitettynä – pitäisikö tämä auto ottaa tuotantoon?

Maseratit ovat nykyään varsin kurvikkaita ilmestyksiä, mutta ennen oli toisin. Kolme vuosikymmentä sitten italialaismerkin sporttisimpien mallien joukkoon kuului kompakti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.