EU päätti jo monta vuotta sitten käytännössä kieltää uudet polttomoottoriautot vuodesta 2035 alkaen. Tuolloin elettiin vielä sähköautobuumin aikaa, mutta sittemmin karu todellisuus on iskenyt silmille. Sähköautojen kysyntä on hiipunut esimerkiksi poistuneiden hankintatukien myötä, mikä sai jo muutaman maan hallituksen ja usean autonvalmistajan vaatimaan vuoden 2035 kiellon uudelleenarviointia.
Nyt tähän joukkoon liittyy EPP, joka on Euroopan parlamentin suurin ja vanhin ryhmä. Keskustaoikeistolainen ryhmittymä yrittää painostaa Brysselin ylimpiä päätöksentekijöitä, jotta heidän mielensä saataisiin vielä muuttumaan. Uutistoimisto Reuters sai käsiinsä luonnospaperin, jossa todetaan varsin selvin sanoin että polttomoottorikielto olisi kumottava.
EPP haluaa, että vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivat polttomoottorit voivat vauhdittaa uusia autoja myös vuoden 2035 jälkeen. Lisäksi luonnospaperissa vaaditaan, että autonvalmistajien pitäisi saada myydä myös pistokehybridejä rajapyykiksi asetetun vuoden jälkeenkin. Sähköautojen hupenevan kysynnän vuoksi monet autonvalmistajat ovat pakittaneet niiden suhteen asetetuista kunnianhimoisista tavoitteista. Jopa pelkäksi sähköautovalmistajaksi aikonut Volvo on kertonut, että se myy todennäköisesti myös bensakoneisia autoja vuoden 2030 jälkeenkin.
Lisäksi EPP vaatii jo tulevien vuosien osalta, että ensi vuodelle kaavailtuja tiukempia päästömääräyksiä siirrettäisiin vuoteen 2027 autonvalmistajien suojelemiseksi massiivisilta sakoilta. Nykyinen koko malliston keskimääräinen päästötavoiteraja 115,1 g/km (WLTP-normin mukaan laskettuna) pienenee vuonna 2025 noin 19 prosentilla 93,6 gramman lukemaan, ja autonvalmistajien pitää maksaa 95 euron sakko jokaiselta ylittyvältä grammalta. Kun sakko koskee jokaikistä valmistunutta autoa, summa on melkoista luokkaa ison autonvalmistajan kohdalla.
Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo on jo tehnyt laskutoimituksia, ja hänen mukaansa koko teollisuudenala saattaa maksaa jopa 15 miljardin euron edestä sakkoja pelkästään ensi vuonna. BMW:n ylin pomo Oliver Zipse on kuitenkin jo todennut, että päästörajan tiukennusta ei pitäisi lykätä koska autonvalmistajilla on ollut viisi vuotta aikaa valmistautua uusiin sääntöihin. Loppujen lopulta kyse on siitä, pystyykö valmistaja myymään riittävästi sähköautoja polttomoottoriautojen päästöjen kompensoimiseksi.
Suosittelemme
Nähtäväksi jää, kuinka EPP:n vaatimuksille käy. Vaakakupissa painavat myös autotehtaiden työpaikat, jotka alkavat olla Euroopassa varsin uhanalaista lajia uusien autojen kysynnän sakatessa pahasti. Esimerkiksi Volkswagen harkitsee vakavasti peräti kolmen Saksassa sijaitsevan tehtaansa sulkemista ensimmäistä kertaa historiansa aikana kustannusten leikkaamiseksi.