Esittelyssä kotimaiset Walle-latauslaitteet sähköautoille

Suomi on päässyt jopa yllättävän hyvin mukaan sähköautojunaan, kun monet yritykset ovat laajentaneet toimintaansa sähköautojen puolelle. Aiemmin kerroimme lahtelaisen Kempowerin täydellisyyttä hipovasta pikalaturista, ja tällä kertaa pääsimme tutustumaan Walle-latauslaitteisiin. Tälläkin kertaa itse tuote on kunnossa.

Wallelatureiden takaa löytyy vuonna 1983 perustettu raisiolainen Trafomic. Yritys on keskittynyt valmistamaan erilaisia muuntajia, joten loikka kotilatauslaitteiden puolelle on looginen. Valikoima kattaa kirjoitushetkellä 8 erilaista kotilatauslaitetta, ja työn alla on myös taloyhtiöön suunniteltu latausratkaisu.

Hyllystä löytyy esimerkkejä Trafomicin tuotteista. Asiakkaina on kaikenkokoisia suomalaisyrityksiä. KUVA: Joose Luukkanen

Latauslaitteita löytyy jokaiselle autolle: latureita on saatavilla 1- ja 3-vaiheisina tarpeen mukaan. Lisäksi tarjolla on erittäin kätevät kolmivaiherasiaan kytkettävät yksivaihelatauslaitteet, joissa hyödynnetään Trafomicin muuntajaosaamista; näistä lisää tuonnempana. Latausteho kaikissa malleissa on maksimissaan 11 kW, mikä on mielestäni kotikäyttöön enemmän kuin riittävä. Tällä teholla isokin akku täyttyy tyhjästä täyteen yön aikana (10h x 11 kW = 110 kWh).

Latauslaitteet ovat teknisesti ajan tasalla. Laite kestää ulkoasennuksen, ja sisältää vaaditut A ja B tyypin vikavirtasuojat, joita ei suoraan esim. Teslan seinälaturista löydy. Teslan omistajia sen sijaan riemastuttaa latausjohtoon integroitu nappi, jolla latausportin saa avattua ilman avaimeen tai autoon koskemista. Virta voidaan rajoittaa puoleen (16A → 8A) tarvittaessa. Kokonaisuus on mietitty.

Kiinteä syöttökaapeli tarkoittaa sitä, ettei sähkömiestä välttämättä tarvita mikäli voimavirtapistoke löytyy sopivasta paikasta. Asennus tapahtuu nopeasti. KUVA: Joose Luukkanen

Mainio oivallus on tarjota latauslaitteet kiinteällä syöttökaapelilla, jolloin ne voidaan kytkeä suoraan kolmivaihepistorasiaan. Sähkömiestä ei siis välttämättä tarvita, jos asennuspaikasta löytyy kolmivaiherasia. Tarvittaessa latauslaitteen paikkaa on myös helppo vaihtaa itse, tai ottaa latauslaite mukaan muuton yhteydessä. Huomasin tämän ominaisuuden erittäin hyödylliseksi kun vaihdoin auton tallista toiseen. Kiinteästi asennetun laitteen siirtäminen olisi vaatinut sähkömiehen käyntiä ja maksanut ainakin satasen, kun taas kiinteällä syöttöjohdolla varustettu laite siirtyi vartissa omin voimin uuteen paikkaan.

Latauslaitteet on mahdollista valita joko 5- tai 7-metrin latausjohdolla sijoituspaikan mukaan. Tarvittaessa myös custom-toteutukset onnistuvat, ja latausjjohdon pituus voidaan tehdä juuri halutun mittaiseksi. Myös kiinteän syöttöjohdon pituutta voidaan muokata ja jopa laitteen teräskotelo voidaan maalata haluttuun väriin. Asiallista!

Suosittelemme

Jykevä laite

Kävin tutustumassa tuoreeseen asennukseen naapurissa teräshyllyjä valmistavalla Metallivalmiste A Laaksosella. Teräskuorinen Wallelaturi vakuuttaa kestävyydellään, ja paksu rosterikuori kestänee vaikka Cybertruckin kolhaisun. Työnjälki on ylipäätään siistiä. Laite on selvästi insinöörin suunnittelema; muotoilu on konstailematon ja toteutus tehty funktionaalisuuden ja valmistettavuuden ehdoilla. Mallistoon voisi miettiä myös latauslaitetta, jonka WOW-efektin aikaansaava ulkoasu nostaisi laitteen esiin lukuisien kilpailevien laitteiden massasta!

Petteri Laaksonen kertoo valinneensa Trafomic-latauslaitteen kotimaisuuden, ominaisuuksien ja hinnan ansiosta. Asennus oli helppo voimavirtapistokkeen ansiosta, eikä erillisiä vikavirtasuojia tarvittu. Latauslaite voidaan sijoittaa joustavasti piha-alueelle tilanteen mukaan ja tarvittaessa vaikka siirtää sisälle lämpimään halliin.

Laturi löysi paikkansa hallin seinästä, eikä asennus vienyt montaa minuuttia. KUVA: Joose Luukkanen

Trafomic hyödyntää muuntajaosaamistaan

Periaatteessa kotilatauslaitteessa ei itsessään ole muuntajaa vaikka yleiskielessä laturista puhutaankin. Latauslaite, onpa kyseessä sitten seinäasennettu malli tai matkalatauslaite, ainoastaan ohjaa virransyöttöä auton sisäiselle laturille. Sisäinen latauslaite on se varsinainen laturi, joka muuntaa sähköverkosta saatavan vaihtovirran akuston ymmärtämäksi tasavirraksi.

Poikkeus vahvistaa säännön. Trafomicin malleissa Walle25A ja Walle32A on sisäinen muuntaja, joka muuttaa kolmivaihevirran yksivaihevirraksi. Malleista on hyötyä yhdestä vaiheesta latautuvien sähköautojen, kuten Nissan Leafin, Jaguar I-Pacen tai Hyundain omistajille.

Wallelaturin sydämiä asennusta odottamassa. Muuntajan avulla kahdesta vaiheesta otetaan pieni virta ja ulos tulee yhteen vaiheeseen iso virta. KUVA: Joose Luukkanen

Esimerkiksi Jaguar I-Pacen lataaminen täydellä 1×32 ampeerin virralla on tekemätön paikka tyypillisessä omakotitalossa, jonka sulakekoko on tyypillisesti 3×25 tai 3×32 ampeeria. Vaikka talossa olisi 3x32A pääsulake, niin täysi latausteho vaatisi sen, ettei yksikään samaan vaiheeseen kytketty sähkölaite olisi käytössä samaan aikaan kun autoa ladataan. Yleensä omakotitalon sähköt on suunniteltu kuormittamaan kaikkia kolmea vaihetta tasaisesti, jolloin suuri virta yhteen vaiheeseen vaatii joko kikkailua tai sähkömiehen käyntiä.

Walle-laturin ideana on kuormittaa kahta vaihetta vähän sen sijaan, että kuormitettaisiin yhtä vaihetta paljon. Laturi muuttaa kolmivaihevirran auton haluamaksi yksivaihevirraksi, eli esimerkiksi Walle 25A laitteessa 2 x 16 ampeerin virta muutetaan 1 x 25 ampeerin virraksi. Vastaavasti Walle 32A laitteessa 2x20A virta muutetaan 1x32A virraksi. Molempien laitteiden tapauksessa kolmivaiherasian kolmas pistoke on kytketty laitteen kyljestä löytyvään sukorasiaan, jota voi hyödyntää toisen auton lämmitykseen tai lataamiseen 1×16 ampeerin teholla. Käytännössä laite on ykköshankinta kaikille, jotka tuskailevat liian hitaan yksivaihelatauksen ja pienten pääsulakkeiden kanssa.

­Aktiivinen kuormanhallinta helpottaa latausta taloyhtiössä

Trafomic on tuomassa kevään aikana ratkaisua myös taloyhtiöiden lataustarpeeseen. Pääsin vilkaisemaan prototyyppiä, joka pienten taloyhtiöiden lisäksi soveltuu hotelleihin, lomamökkeihin tai autovuokraamoille. Trafomicin ratkaisu toimii aluksi niissä tilanteissa, kun sähköistetään maksimissaan 20-30 autopaikkaa. Taloyhtiömallissa lataus on todennäköisesti mahdollista sekä 1- että 3-vaiheisena.

Taloyhtiöissä latauksen järjestämistä hankaloittaa laskennallinen tehontarve. Sähkönsyöttö joudutaan mitoittamaan siten, että jokaisessa ruudussa ladataan samaan aikaan maksimiteholla, vaikka tämä tilanne onkin lähinnä teoreettinen. Trafomic on ratkaissut ongelman vakiovarusteena tarjottavalla aktiivisella kuormanhallinnalla.

Kolmivaihelatauslaite on yllättävän pienikokoinen, kun kokoa vertaa esimerkiksi kolmivaihepistokkeeseen. Muuntajan sisältävät yksivaihemallit ovat kookkaampia ja painavampia. KUVA: Joose Luukkanen

Aktiivinen kuormanhallinta säätää autojen latausvirtaa lennossa. Niin pitkään kun käytetty virta alittaa syötön maksimin, saavat kaikki lataajat täyden tehon. Virtaa rajoitetaan kulutushuipun aikana esimerkiksi silloin, kun työpäivän jälkeen moni palaa töistä kotiin ja kytkee autonsa laturiin. Kun ensimmäiset akut täyttyvät, vapautuu lataustehoa muille, ja käytännössä kaikki saavat akkunsa täyteen aamuksi (yövuorolaisen akku täyttyy tietenkin jo päivällä täysteholla muiden ollessa töissä).

Mitä enemmän autopaikkoja on, sitä suurempi hyöty saadaan. Käytännössä suurin etu syntyy siinä, että pysäköintialueen sähkönsyöttöä ei tarvitse suurentaa moneen vuoteen – ehkei ollenkaan. Sähköautot ladataan parkissa ollessaan, ja niin pitkään kun keskimääräinen teho riittää täyttämään kaikkien akut ei hetkellisistä ruuhkista ole haittaa.

Laturissa on tietysti myös kulutusmittaus vakiona. Laskutuksen voi hoitaa joko isännöitsijä, tai se voidaan ulkoistaa esim. E-Tolpalle. Kokonaisuudessaan Trafomicin taloyhtiöjärjestelmä vaikuttaa lupaavalta, ja palaamme siihen kevään aikana tarkemmin.

Lue lisää