Ensimmäinen Toyota Celica oli napakymppi, joka haastoi tosissaan Mustangit, Mantat ja Caprit.

Toyota Celican toistaiseksi viimeinen sukupolvi (2000-2005) epäonnistui siinä, missä ensimmäinen sukupolvi (1970-1977) onnistui täydellisesti. Kyseessä oli nimittäin Pohjois-Amerikan autonostajien rahapussit, jotka aukesivat nöyrinä Celican rynniessä markkinoille ensimmäistä kertaa. Japanilainen poniauto Celica olikin tehty silmälläpitäen ennen kaikkea USA:n ja Euroopan automarkkinoita. Edellä mainittuja hallitsi vuoteen 1970 jo mitoistaan ulos kasvanut Ford Mustang, ja Euroopassa nuoria autonostajia kiehtoivat autot kuten Opel Manta ja Ford Capri, joka oli Euroopan vastine Mustangille.

Celican A20/35-sukupolvi oli pohjimmiltaan kaksiovien Carina, jonka tekniikka erosi kuitenkin riittävästi, jotta autoa pystyttiin markkinoimaan urheilulisuudella. Auton hyvät ajo-ominaisuudet olivat tietenkin tärkeässä roolissa, mutta varsinkin 124-koninen twin-cam 1600 –motilla varustettu GT-versio oli saman hintaluokan kilpailijoihin nähden nopea auto. Japanissa autoa sai vieläpä 2-litran Yamahan-koneella, joka puski ulos polleat 134 pollea. Myös vaihdelaatikot olivat perus-Capreihin nähden käyttäjäystävällisempää tavaraa, mikä houkutteli myös tekniikasta kiinnostuneita ostajia. Japanilaisen laatuauton maine onkin ollut vahva osa Celicaa alkuajoista lähtien.

Osansa Celican menestyksellä oli myös auton varsin onnistunut ulkomuoto, joka alkuperäisen Celican kohdalla ei ollut suoraa lainaa mistään olemassa olevasta autosta. Vuonna 1974 kasvojenkohotuksen myötä markkinoille tuotu liftback oli puolestaan enemmän tai vähemmän lainaa Mustangista takavalojaan myöden. Kun auton hintakin oli vielä varsin kilpailukykyinen, olisi ollut vaikea kuvitella syitä, miksi Celicasta ei olisi tullut myyntimenestystä.

Menestyksen taustalla oli kuitenkin isompi muutos, kuten 70-lukua leimannut murros entiseen elämäntapaan, jolloin vapaa-ajan määrä suhteessa työntekoon kasvoi. Suomessakin lauantaista tuli 60-luvun lopulla vapaapäivä, mikä jätti myös kuluttamiseen ja matkustamiseen enemmän aikaa. Samaiset viikonpäivät, mitkä ennen kulutettiin töissä, saatettiin nyt viettää vaikkapa Celican rattia pyörittäen. Celica oli myös sikäli vallankumouksellinen auto, että se sai kunnian olla maailman ensimmäinen sarjatuotettu japanilainen henkilöauto, jonka tuotantolinja oli täynnä sen ajan viimeisintä automatisoitua robottitekniikkaa. Tänä päivänä ykköskoppainen Celica lukeutuu kiistattomiin klassikkoautoihin, joissa arvo säilyy pitkälle tulevaisuuteen.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...