eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville sähköautomarkkinoille.





eBussy on modulaarisesti suunniteltu sähköauto, mikä tarkoittaa muuntautumiskykyä useisiin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Autosta julkaistujen havainnekuvien pohjalta käy ilmi, että auto taipuu perinteisemmästä pakettiautosta lava-autoon, ja dobbel-mallisesta kaksoiskabiinista pienen lavan kera isommaksi kaappimalliseksi pakuksi. Itse asiassa yritys lupaa eBussyn muuntuvan peräti kymmeneen erilaiseen muotoon, joista osa tuo mieleen jo vuosikymmeniä vanhat konstruktiot.

Ulkonäössä onkin havaittavissa ainakin sellaisia menneiden aikojen klassikoita, kuin Suzuki Carry ja kakkoskoppainen ”pallokeula-Transporter”, joten muotoilussa on haettu selviä retrovaikutteita. Innovatiivisuus ei ole kuitenkaan pelkkää ulkonäkökikkailua, vaan autossa on selvästikin mietitty asioita maailmanlaajuisesti.


Esimerkiksi auton ratin paikkaa voidaan vaihtaa oikealta vasemmalle, tai vaikka keskelle, sillä ohjauspyörää voidaan kojelaudassa yksinkertaisesti liu’uttaa kiskoja pitkin. Tämä on mahdollista sähköautoissa käytetyn ns. drive-by-wire -teknologian ansiosta, jossa ratilla ei ohjata mekaanisesti eturenkaita, vaan ohjaus, kaasu ja jarru toimivat kaikki sähköisesti.



Kaikki eBussy mallit toimitetaan 10 kWh -akkupaketilla, jonka pitäisi riittää 200 km toimintaympäristöön. Jos on kuitenkin valmis maksamaan lisähintaa, voi saada peräti kolminkertaisen tehomäärän, joka riittää luonnollisesti 600 km päähän. Auton 20:lle hevosvoimalle on helppo naureskella, mutta samaan aikaan vääntöä irtoaa huimat 1000 Newtonmetriä!

Hepatkin riittävät mainiosti auton kaupunkiympäristössä pyörittelyyn, sillä versiosta riippuen omapainokin jää varsin vaatimattomiin 450 – 600 kiloon. Ainakin Saksassa verolliset hinnat jäävät mallista riippuen 15 800 – 28 800 euroon, joten Saksan maalta saattaa olla tulossa vielä todellinen uuden teknologian kansanauto.

LähdeCarscoops

4 KOMMENTIT

  1. Ei kiitos, ei mitään tylppäkeulaista. Se on pienessäkin nokkakolarissa hengenvaarallinen.

  2. Ei kiitos, ei mitään tylppäkeulaista. Se on pienessäkin nokkakolarissa hengenvaarallinen. Samaten ohjaus pitää olla mekaaninen, ja käsijarru jotta jotain toimii kun sähköt katoavat.

  3. Vääntö on aika erilainen käsite sähköautossa, koska suurin vääntömomentti on nollassa, mutta vääntö ilmoitetaan kuitenkin samalla tavalla kuin polttomoottoriautossa. Eli moottorin antama vääntö, joka taas ei sähköautossa kerro mitään.

    Sähkömoottorissa siis teho määrää sen kuinka paljon on vääntöä, koska teho on aina vakio ja vääntö on teho jaettuna rpm:llä. Eli jos rpm on nolla, niin vääntö on ääretön (teoriassa).

    Pitäisi ottaa kokonaan uusi väännön määritelmä sähköautoihin. Voitaisiin ilmoittaa vaikka pyörään kohdistuva vääntö 30 km/h nopeudessa.

    Vaikeus määritelmään tulee, koska yleensä sähkömoottorit vääntää matalissa nopeuksissa paljon enemmän kuin mitä renkaat kestää, joten renkaiden suolemiseksi matalissa nopeuksissa on tehoa (ja vääntöä) rajoitettu. Siksi vääntö pitää mitata liikkuvasta sähköautosta, mikä taas ei anna maksimivääntöä.

  4. Teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus eli P=M*2*pii*n (r/s). Sähkömoottorilla vääntö on likimain suoraan verrannollinen virtaan ja siksi erityisesti nollanopeudella saadaan maksimi vääntö. Kone ei kuitenkaan paikallaan kestä pitkää aikaa maksimivirtaa ja vääntöä kuumenematta liikaa. Autonvalmistajajien ilmoittama vääntö perustuu polttomoottorilla vakiintuneeseen välitykseen, jossa maksimiteho tulee noin 6000 r/min pyörimisnopeudella. Sähkömoottorilla maksimi pyörimisnopeus voi olla melkein mikä tahansa riippuen napaluvusta ja vääntö on siksi täysin määrittelemätön suure. Teslan msksimitaajuus on 600 Hz ja moottorin maksiminopeus 18000 r/min. Se alennetaan kiinteällä vaihteistolla ja vääntö luultavasti ilmoitetaan pyörän akselilta, ei moottorista. Sähköauton teho on vieläkin epämääräisempi, ei kerrota aikaa, jonka teho on käytettävissä. Maksimia ei saada montaa sekuntia kun polttomoottori antaa sitä jopa tunteja.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...