Citroen SM oli aikansa huippuedistyksellinen auto, jonka vertaista valmistajaltaan ei ole enää nähty.

Citroen SM on tänäkin päivänä näyttävä ja ajattoman virtaviivainen autoluomus, jonka on vaikea kuvitella täyttävän pian 50 vuotta. SM oli kunnianhimoinen ja innovatiivinen auto, jonka vähäinen valmistusmäärä on tehnyt siitä himoitun muidenkin kuin Citroen-harrastajien keskuudessa. SM:n ilmanvastuskertoimeltaan vain 0.25:n lukemaan yltävä pitkä ja matala kori voittaa puolelleen jopa saksalaisten autojen vannoutuneita faneja, mikä ei patonginpurijoiden maan autolta ole ollenkaan itsestään selvä saavutus.

Kun SM julkistettiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1970 Citroenilla oli luonnollisesti kovat odotukset mallistonsa uudelle lippulaivalle. Tekniikkaan kuului aikansa edistyksellinen hydropneumaattinen jousitus. Konepellin alta löytyi Citroenille varsin eksoottinen Maseratin valmistama V6-moottori, joka takasi autolle parhaimmillaan miltei 230 kilometrin huiput. Auto oli aikansa nopein etuvetoinen tehdasauto aina vuoteen 1988 saakka, jolloin Lancia Thema 8.32 vei voiton. Kivi ei olisi enää tämän kauemmaksi voinut pudota mistään rättisitikasta, mikä varmasti oli myös valmistajansa yksi motiiveista luoda näinkin merkityksellinen kilvenkiillottaja.





Kateellisten kritisoijien mielestä SM ei ollut mitään muuta kuin vanha DS puettuna uusiin vaatteisiin. Citroen sai SM:n ideasta tuotantoon vain kolmessa vuodessa, mikä oli näinkin hienostuneen ja kalliin tuotantoauton kohdalla merkillepantavaa. On totta, että SM hyödyntää DS:n kanssa paljon samoja osia aina alustastaan ja erikoisesta jousituksestaan lähtien. Kyseessä on kuitenkin joka suhteessa askel pidemmälle. Yksistään jo SM:n moottorin tarjoama suorituskyky erottavat nämä autot raa’asti toisistaan. Autoon harkittiin jopa V8-moottoria, mutta se olisi ollut silloisen etuvetotekniikan kanssa liian iso pala purtavaksi, eikä Ranskan moottorintilavuuden rankaisuun perustuva lainsäädäntökään olisi moisesta pitänyt.

SM:n muotoilulle tunnusomaiset kuusi ajovaloa sijaitsevat lasilevyn takana. Kaksi ajovaloista vieläpä kääntyy ohjauksen mukana. Vaikka auto onkin ulkomitoiltaan melko kookas auto, on tilankäyttö suorastaan amerikkalaisen tuhlailevaa. Takakontti on pieni, jota ei yhtään auta se, että DS:lle tyypilliseen tapaan raideväli on takana kapeampi kuin edessä. Toisaalta se mikä käytännöllisyydessä menetetään, se auton näyttävän persoonallisessa ulkonäössä voitetaan. Myös sisältä auton ohjaamo penkkeineen ja kojelautoineen näyttää ajalleen varsin modernilta. Kuten niin monen muun isommalla moottorilla varustetun auton kohtalo oli 70-luvun alussa jäädä nousevan öljykriisin jalkoihin. Vain noin 13.000 valmistettua SM:ää pitää huolen ettei tarvitse olla Houdini ennustaakseen, että näiden tyyliniekkojen hinnalla on tulevaisuudella vain yksi suunta edessään.

LähdeEvo

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...