Citroen SM oli aikansa huippuedistyksellinen auto, jonka vertaista valmistajaltaan ei ole enää nähty.

Citroen SM on tänäkin päivänä näyttävä ja ajattoman virtaviivainen autoluomus, jonka on vaikea kuvitella täyttävän pian 50 vuotta. SM oli kunnianhimoinen ja innovatiivinen auto, jonka vähäinen valmistusmäärä on tehnyt siitä himoitun muidenkin kuin Citroen-harrastajien keskuudessa. SM:n ilmanvastuskertoimeltaan vain 0.25:n lukemaan yltävä pitkä ja matala kori voittaa puolelleen jopa saksalaisten autojen vannoutuneita faneja, mikä ei patonginpurijoiden maan autolta ole ollenkaan itsestään selvä saavutus.

Kun SM julkistettiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1970 Citroenilla oli luonnollisesti kovat odotukset mallistonsa uudelle lippulaivalle. Tekniikkaan kuului aikansa edistyksellinen hydropneumaattinen jousitus. Konepellin alta löytyi Citroenille varsin eksoottinen Maseratin valmistama V6-moottori, joka takasi autolle parhaimmillaan miltei 230 kilometrin huiput. Auto oli aikansa nopein etuvetoinen tehdasauto aina vuoteen 1988 saakka, jolloin Lancia Thema 8.32 vei voiton. Kivi ei olisi enää tämän kauemmaksi voinut pudota mistään rättisitikasta, mikä varmasti oli myös valmistajansa yksi motiiveista luoda näinkin merkityksellinen kilvenkiillottaja.

Kateellisten kritisoijien mielestä SM ei ollut mitään muuta kuin vanha DS puettuna uusiin vaatteisiin. Citroen sai SM:n ideasta tuotantoon vain kolmessa vuodessa, mikä oli näinkin hienostuneen ja kalliin tuotantoauton kohdalla merkillepantavaa. On totta, että SM hyödyntää DS:n kanssa paljon samoja osia aina alustastaan ja erikoisesta jousituksestaan lähtien. Kyseessä on kuitenkin joka suhteessa askel pidemmälle. Yksistään jo SM:n moottorin tarjoama suorituskyky erottavat nämä autot raa’asti toisistaan. Autoon harkittiin jopa V8-moottoria, mutta se olisi ollut silloisen etuvetotekniikan kanssa liian iso pala purtavaksi, eikä Ranskan moottorintilavuuden rankaisuun perustuva lainsäädäntökään olisi moisesta pitänyt.





SM:n muotoilulle tunnusomaiset kuusi ajovaloa sijaitsevat lasilevyn takana. Kaksi ajovaloista vieläpä kääntyy ohjauksen mukana. Vaikka auto onkin ulkomitoiltaan melko kookas auto, on tilankäyttö suorastaan amerikkalaisen tuhlailevaa. Takakontti on pieni, jota ei yhtään auta se, että DS:lle tyypilliseen tapaan raideväli on takana kapeampi kuin edessä. Toisaalta se mikä käytännöllisyydessä menetetään, se auton näyttävän persoonallisessa ulkonäössä voitetaan. Myös sisältä auton ohjaamo penkkeineen ja kojelautoineen näyttää ajalleen varsin modernilta. Kuten niin monen muun isommalla moottorilla varustetun auton kohtalo oli 70-luvun alussa jäädä nousevan öljykriisin jalkoihin. Vain noin 13.000 valmistettua SM:ää pitää huolen ettei tarvitse olla Houdini ennustaakseen, että näiden tyyliniekkojen hinnalla on tulevaisuudella vain yksi suunta edessään.

- Advertisement -
LähdeEvo

Uusimmat

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...