Chevrolet Cosworth Vega oli amerikkalaisten seksikkäämpi vastaus 70-luvun hot hatch –buumiin

Pienet autot rynnistivät kansainvälisille markkinoille toden teolla 70-luvulla. Öljykriisin myötä menovesi oli jatkuvasti kalliimpaa pumpuilla, joten rumia kulutuslukemia ei katsottu enää hyvällä. Japanilaiset toivat etunenässä Toyotan, Nissanin ja Hondan myötä pieniä autojaan markkinoille sellaiseen tahtiin, että eurooppalaisten ja amerikkalaisten autonvalmistajien oli pakko vastata kiireellä haasteeseen, mikäli mielivät pysyä kilvassa mukana. Euroopassa vietettiinkin pian sellaisten pienokaisten syntymäjuhlia kuin Volkswagen Golf, Ford Fiesta ja Renault 5.

Varsinkin jenkit yllätettiin housut kintuissa, kun suurten valtamerilaivojen tilalle oli nopeasti keksittävä monen mielessä ajatuksenakin vastenmielisiä pikkuautoja. Yksi vaihtoehto oli tuoda markkinoille ”pikkuautomaisia” autoja, joista vuonna 1970 tuotantoon tullut kutistetulta kakkos-Camarolta näyttänyt Chevrolet Vega on hyvä esimerkki. Kooltaan Vega on selvästi isompi kuin pienimmät aikansa eurooppalaiset autot, mutta ei kohtuullisen bensankulutuksen ohella ole tarjonnut mitään suureellisempaa elämystä ostajalleen. Poikkeus on tietenkin Cosworth-mallin Vega!

Myöhemmin lähinnä Sierrojen ja Escortien tuunaamisesta tutuksi tullut Brittifirma Cosworth on ollut mukana myös amerikkalaisten autojen virittämisessä. Cosworthin viritysosilla varustettuja Vegoja valmistettiin GM:n tehtailla ainoastaan 3508 autoa, mikä tekee moisesta härpättimestä harvinaisen ilmestyksen. Pellin alta löytyy käsintehty ja kokonaan alumiininen neloskone. Cosworthin osuus rajoittui sylinterinpäiden suunnitteluun, joilla saatiin perus-Vegasta tehoja irti sen, mitä alati tiukkenevat ympäristönormit sallivat.

Koko projekti saatiin vietyä läpi suhteellisen pienellä rahamäärällä, ja sen kimpussa hääri ei enempää, eikä vähempää, kuin itse John ”Paluu tulevaisuuteen” DeLorean, joka vielä tuolloin oli General Motorsin palveluksessa. Cosworth ehti toimittaa moottoreita yhteensä 5000 kappaletta, mutta huonosti sujuneen myynnin takia niitä jäi hyllylle pölyttymään. Yksi syy Cossu-Vegan heikkoihin myyntilukuihin oli sen hintalappu, joka oli vain 900 dollaria vähemmän kuin GM:n lippulaivasportilla Corvettella. Jälkeenpäin on todettu, että Cosworthin ja GM:n yhteistyönä tuotetut neloskoneet ovat hienostuneimpia moottoreita, mitä Detroitin pitkässä valmistushistoriassa koskaan tehtiin.

Videot

Uusimmat

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...