Cadillac, automaailman kruununjalokivi

Toimitus

Legendaarinen Cadillac on auto, jota monet himoitsevat omakseen, mutta suurin osa voi asiasta vain haaveilla. Nämä luksusautot ovat luonnollisesti hyvin kalliita, eivätkä sovi ihan jokaisen kukkarolle. 50-luvun Cadillacia pidetään amerikkalaisuuden symbolina sen muista autoista erottuvan muotoilun ansiosta ja sellaiset ovat edelleenkin kovassa huudossa. Todella moni suunnittelee esimerkiksi suuren lottovoiton saadessaan hankkivansa ensimmäisenä Cadillacin. Mihin Cadillacin myyttinen maine sitten perustuu ja kuinka tämä yli 100 vuotta vanha automerkki on edelleen monien haaveiden täyttymys?

Cadillacin historia

Cadillac Motor Car Divisionin nimi tulee autokaupungiksikin kutsutun Detroitin vuonna 1701 perustaneen ranskalaisen aristokraatin Antoine De La Mothe Cadillacin mukaan. Yhtiön perusti Henry Martyn Leland, jonka moottori- ja vaihteistoyritys ajautui vaikeuksiin asiakkaiden löytämisessä uudelle moottorille, joten mies perusti uuden autoyhtiön moottorin ympärille. Ensimmäinen Cadillac valmistui jo vuonna 1902 ja vuonna 1909 yhä vieläkin Cadillac Motor Car Divisionin omistava General Motors osti yhtiön.

Vuonna 1927 Cadillac toi markkinoille ensimmäisen ammattisuunnittelijan luovan mallin ja vuonna 1948 luksusautomarkkinoilla hyvin menestynyt Cadillac kehitti autojensa muotoilua lisäämällä takalokasuojiin peräsiivet, joista tuli Cadillacin tunnistettava piirre, vaikkakin niiden suosion myötä monet muutkin automerkit lisäsivät vastaavanlaisia siipiä autoihinsa. Cadillac jatkoi voittokulkuaan muiden suosittujen merkkien kustannuksella ja vuonna 1950 Cadillacin vuosimyynti ylitti ensimmäistä kertaa 100 000 auton rajan. Jo vuoden 1949 puolella oli kaikkien aikojen miljoonas Cadillac nähnyt päivänvalonsa. Autobuumi oli tuohon aikaan Yhdysvalloissa huipussaan ja kaksi miljoonaa Cadillacia tulikin täyteen jo vuonna 1958.

1960-luvulla Cadillacilla luovuttiin peräsiivistä, sillä ne menivät pois muodista. Myynti pysyi kuitenkin korkeana, vaikka autot eivät enää samalla tavalla erottuneet edukseen kilpailijoista. Vuonna 1973 Caddyja myytiin ensimmäistä kertaa yli 300 000 kappaletta yhden kalenterivuoden aikana.

General Motors on aina kuulunut edelläkävijöihin autoturvallisuudessa ja näin ensimmäiset Cadillacitkin saivat turvatyynyt jo 1970-luvulla. 1970-luvun loppupuolella tapahtui myös toinen suuri mullistus Cadillaceissa, sillä yhtiö pienensi Caddyjen ulkomittoja huomattavasti. Aiemmin “autoteiden valtamerilaivoiksi” leikkisästi kutsutut Cadillacit eivät enää eronneet ulkoisilta mitoiltaan muista autoista.

Cadillac Suomessa

Suomessa Cadillac muistetaan erityisesti presidenttien automerkkinä. Vuonna 1930 silloinen tasavallan presidenttimme Lauri K. Relander sai kunnian olla ensimmäinen Suomen presidentti, joka sai virka-autokseen Cadillacin. Tätä perinnettä jatkettiin lähes 60 vuotta ja niin Pehr Evind Svinhufvud, Kyösti Kallio, Risto Ryti, Gustaf Mannerheim, J. K. Paasikivi, kuin itse Urho Kaleva Kekkonenkin pääsivät nauttimaan Cadillacin kyydeistä virka-aikanaan. Perinne päättyi Mauno Koivistoon, jonka virkakaudella vuonna 1985 hankittiin viimeinen Cadillac presidenttimme virka-autoksi.





Cadillacien perinteitä vaaliva Cadillac Club of Finland ry perustettiin vuonna 1977 ja sillä on noin 700 jäsentä. Suurin osa jäsenten autoista on Cadillacien kulta-ajalta, eli 50- ja 60-luvuilta, mutta myös uudempia Cadillaceja on yhä enenevässä määrin. Löytyypä jäsenistön Cadillacien seasta jopa vuonna 1907 valmistettu malli. Kerho järjestää vuosittain useampia tapahtumia ja päätapahtuma on aina kesäkuussa järjestettävä kesäpäivät, jolloin samanaikaisesti järjestetään useampia kokoontumisia eri puolilla Suomea. Cadillac Club of Finland ry julkaisee myös Cadillac News -nimistä jäsenlehteä, joka ilmestyy neljästi vuodessa.

Mihin Cadillacien suosio perustuu?

Tuntuu vaikealta uskoa, että yksittäinen automerkki on onnistunut saavuttamaan niin valtavan ja myyttisen maineen, mutta totta se on. Yksittäistä syytä ei ole helppo osoittaa, mutta jo 20-luvulla alkanut ammattisuunnittelijan käyttäminen autojen muotoilussa on varmasti suurin tekijä. Muista eroavan ja huomiota herättävän muotoilun ansiosta heräsivät myös aikansa julkkikset ja pian Cadillacista tuli suorastaan status-symboli.

Myös Hollywoodissa huomattiin Cadillacien suosio ja katsellessa 50- ja 60-lukujen elokuvia ja tv-sarjoja, ei Cadillacien näkemiseltä voi millään välttyä. Näiden tekijöiden myötä Cadillaceista tuli amerikkalaisuuden symboli, yhtä amerikkalainen, kuin omenapiirakka.

Nykyisin Cadillacien hinta on ampaissut niin ylös, että parhaat nettikasinot voittoineen voivat rahoittaa monen tällaisesta autosta haaveilevan oston. Se on sinänsä sääli, mutta osa tämän automerkin viehätystä: kaikilla ei niihin ole varaa.

Cadillacin tulevaisuus

Vaikka 50-luku on kaukana takana ja uudet Cadillacit eivät enää erotu samalla tavalla katukuvasta kuin vanhat Cadillacit, ei Caddyn suosiossa näy laskemisen merkkejä. Edelleen ihmiset unelmoivat Cadillaceista ja ne, keillä on varaa, sellaisen hankkivat. On hyvin epätodennäköistä, että trendi muuttuisi tulevaisuudessakaan, varsinkaan, kun Cadillac-merkin omistava General Motors on yksi maailman suurimmista autovalmistajista ja pysyy ajan hermolla haistellen uusimpia trendejä jatkuvasti. General Motorsin muihin merkkeihin kuuluvat muun muassa Buick ja Chevrolet.

Uusimmat

Volkswagen on ollut viime aikoina vaikeuksissa, kun merkin ID-sähköautot eivät ole käyneet kaupaksi toivotulla tavalla.
Fordin viime vuoden myyntilukemat vanhalla mantereella ovat varsin karua kerrottavaa. Euroopan autonvalmistajien yhdistys ACEA:n julkaisemien tilastojen mukaan ovaalimerkin myynti laski peräti 17 prosentilla edellisvuoteen verrattuna.
Restomod-tyyliin muokatut klassikkoautot ovat tätä nykyä varsin suosittuja erityisesti Atlantin toisella puolella. Suurin osa niistä on muskelijenkkejä tai Porscheja, joten tämän jutun Nissan on niihin verrattuna suorastaan piristävää vaihtelua.
Fiatin mallisto ulottui laajimmillaan minikokoisista kaupunkiautoista edustusluokan sedaneihin, mutta vahvimmillaan italialaismerkki on aina ollut pikkuautojen sarjassa. Monet muut merkit ovat hylänneet ne paremman katteen tuovien crossovien ja katumaasturien tieltä, mutta Fiat on pieniin päin jatkossakin.
Toyota on jo vahvistanut tuovansa Celican takaisin mallistoonsa, ja myös keskimoottorisen MR2:n paluusta on liikkunut vahvoja huhuja. Niitä ei ainakaan vaimenna Tokion Auto Salon -näyttelyssä esitelty prototyyppi GR Yariksen pohjalta.