Bullit-legenda Steve McQueenilla oli monta hienoa autoa elämänsä aikana. Tässä niistä ikimuistoisimmat.

Hollywood-ikoni Steve McQueen muistetaan vakaumuksellisena automiehenä, jonka maine maanteiden herrasmiehenä on jäänyt historian kirjoihin elämään. McQueen jätti maailmaan jälkensä tyylillään, omaperäisyydellään ja ennen kaikkea hänen moottoripyörillään ja autoillaan. Mies sai jo eläessään lempinimen ”King of Cool”, mitä edesauttoi hänen komea autokokoelmansa, joka haastaa laadullaan kenen tahansa McQueenin jälkeisenkin keräilijän autotallien sisällön. Kurkistetaanpa hieman vuosina 1930-1980 vaikuttaneen herrasmiehen automakuun.

Steve McQueenin kenties tunnetuin elokuva kuvattiin vuonna 1968. Bullit-elokuva kuuluu jokaisen automiehen yleissivistykseen sen sisältämän kaikkien aikojen parhaimpiin kuuluvan takaa-ajokohtauksen johdosta. Elokuvan kuvausten aikaan McQueen tilasi suoraan italiasta vuosimallin 1967 Ferrari 275 GTB/4 urheiluauton. Auto toimitettiin perille Yhdysvaltoihin kesken kaiken kuvausten. McQueen teki ajokohtauksensa itse elokuvassa, mikä ei varmasti ollut vähentämään ajofiiliksiä, tai intoa tilata kalliita urheiluautoja ulkomailta. Kyseisestä Ferrarista tuli yksi miehen mieluisimmista autoista, mikä sementoi hänen rakkautensa italialaisia oreja kohtaan.


Steve McQueenia on vaikea mainita ilman hänen Bullitin kuvauksissa käyttämäänsä vuosimallin 1968 tummanvihreää Ford Mustang Fastbackia. McQueen ei koskaan varsinaisesti omistanut kuvauksissa käytettyä autoa, mutta sai jäljitettyä sen myöhemmät vaiheet. Alkuperäinen Bullit-Mustang myytiin elokuvan valmistuttua yksityishenkilölle, jonka McQueen onnistui jäljittämään kolme vuotta ennen kuolemaansa vuonna 1977. McQueen yritti puoliväkisin ostaa tuolloin auton itselleen, mutta ei onnistunut yrityksissään. Viimeistään Bullit ja McQueen tekivät Ford Mustangista ikonin, joka epäilemättä kuuluu maailman tunnetuimpiin ja himoitumpiin automalleihin.





Yksi tunnettuja McQueenin omistamia autoja on myös vuosimallin 1956 Jaguar XKSS. Jaguarin tehtaalla sattuneen tulipalon johdosta kyseistä mallia ehdittiin valmistaa vain 16 kappaletta. XKSS on katulaillinen versio D-tyypin kisa-autosta, ja se löytyy tätä nykyä Petersen Automotive –museosta Los Angelesista. Jotta listamme olisi uskottava on sieltä löydyttävä myös tietenkin maininta McQueenin vuosimallin 1970 911S Porsche-kaunottaresta. Auto on ikoninen jo itsessään saati sitten kyseisen herran omistamana. Auto toimitettiin McQueenille autoaiheisen Le Mans –elokuvan kuvauksiin vuonna 1971, ja vuonna 2011 se myytiin onnekkaalle keräilijälle 1,3-miljoonan dollarin hintalapulla varustettuna.

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...