Jo kertaalleen historian hämäristä elvytetty Borgward-automerkki ei ole mennyt kaupaksi suunnitelmien mukaan. Sekava tilanne yhtiössä on saanut vain uusia käänteitä.
Jo vuonna 1890 perustettu saksalainen autonvalmistaja Borgward ajautui konkurssiin vuonna 1961. Samalla katosi maineikas pala autoilun historiaa. Vuonna 2008 merkkiä oltiin herättämässä henkiin suurin odotuksin. Vuonna 2015 suunniteltiin jo tosissaan, että kolmen vuoden päästä autoa olisi yleisesti saatavissa Euroopassa.
Saksalaisjulkaisu Automobilwochen mukaan yhtiö on ollut pahoissa vaikeuksissa sen jälkeen, kun Beiqu Foton Motor, joka on osa kiinalaista BAIC-teollisuuskonsernia, myi viime vuonna 67:n prosentin osakekantansa Borgwardista kiinalaiselle autonvuokrausfirma Ucarille. Huhutaan, että uudella osakkeenomistajalla ei ole samanlaisia rahkeita saada yhtiön myyntiä nousuun. Kaiken lisäksi Ucarin miljardööriosakasta Charles Zhengyao Lu:ta epäillään kirjanpitorikoksista, mikä ei varsinaisesti paranna vaikeuksissa kamppailevan yhtiön tilannetta.
Tänä vuonna Borgward on myynyt vaatimattomat 5000 autoa, ja myyntiverkostokin rajoittuu vain piskuiseen Luxemburgiin. Vielä viisi vuotta sitten suunnitelmissa oli myydä vuonna 2020 peräti 800 000 autoa, mikä kuulostaa nykyisiin lukemiin nähden pelkältä vitsiltä. Pieni toivon pilkahdus nähtiin myynnissä pian Ucarin astuttua ruoriin, mutta sekin kuivui nopeasti kasaan. Kaiken lisäksi myyntipiikki johtui siitä, että Borgwardeja otettiin käyttöön Ucarin omassa autonvuokrausbisneksessä.
Ucarin toiminta on nähty oudossa valossa, sillä autonvuokraustoiminta ei perinteisesti ole vaatinut omaa automerkkiä. Myös Borgwardien myynti pienistä autoliikkeistä on saanut kritiikkiä. Monelle täysin tuntematon automerkki vaatisi laajaa myyntiverkostoa, sekä kunnollista mainontaa löytääkseen ostavan yleisön. Aika näyttää katoaako Borgward takaisin uinumaan Ruususen unta autovalmistajavainaiden joukkoon.