Borgward on isoissa vaikeuksissa. Tuleeko uusi konkurssi?

Jo kertaalleen historian hämäristä elvytetty Borgward-automerkki ei ole mennyt kaupaksi suunnitelmien mukaan. Sekava tilanne yhtiössä on saanut vain uusia käänteitä.

Borgward Isabella Cabriolet 60-luvulta.

-- MAINOS --

Jo vuonna 1890 perustettu saksalainen autonvalmistaja Borgward ajautui konkurssiin vuonna 1961. Samalla katosi maineikas pala autoilun historiaa. Vuonna 2008 merkkiä oltiin herättämässä henkiin suurin odotuksin. Vuonna 2015 suunniteltiin jo tosissaan, että kolmen vuoden päästä autoa olisi yleisesti saatavissa Euroopassa.

Saksalaisjulkaisu Automobilwochen mukaan yhtiö on ollut pahoissa vaikeuksissa sen jälkeen, kun Beiqu Foton Motor, joka on osa kiinalaista BAIC-teollisuuskonsernia, myi viime vuonna 67:n prosentin osakekantansa Borgwardista kiinalaiselle autonvuokrausfirma Ucarille. Huhutaan, että uudella osakkeenomistajalla ei ole samanlaisia rahkeita saada yhtiön myyntiä nousuun. Kaiken lisäksi Ucarin miljardööriosakasta Charles Zhengyao Lu:ta epäillään kirjanpitorikoksista, mikä ei varsinaisesti paranna vaikeuksissa kamppailevan yhtiön tilannetta.

-- MAINOS --




Tänä vuonna Borgward on myynyt vaatimattomat 5000 autoa, ja myyntiverkostokin rajoittuu vain piskuiseen Luxemburgiin. Vielä viisi vuotta sitten suunnitelmissa oli myydä vuonna 2020 peräti 800 000 autoa, mikä kuulostaa nykyisiin lukemiin nähden pelkältä vitsiltä. Pieni toivon pilkahdus nähtiin myynnissä pian Ucarin astuttua ruoriin, mutta sekin kuivui nopeasti kasaan. Kaiken lisäksi myyntipiikki johtui siitä, että Borgwardeja otettiin käyttöön Ucarin omassa autonvuokrausbisneksessä.

Ucarin toiminta on nähty oudossa valossa, sillä autonvuokraustoiminta ei perinteisesti ole vaatinut omaa automerkkiä. Myös Borgwardien myynti pienistä autoliikkeistä on saanut kritiikkiä. Monelle täysin tuntematon automerkki vaatisi laajaa myyntiverkostoa, sekä kunnollista mainontaa löytääkseen ostavan yleisön. Aika näyttää katoaako Borgward takaisin uinumaan Ruususen unta autovalmistajavainaiden joukkoon.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.