BMW:n muotoilu on ollut viime vuosina melkoista sekamelskaa ylisuurten munuaismaskien, Lego-palikkamaisten puskurien ja rauhattomien linjojen ansiosta. Baijerilaismerkin uusiin Neue Klasse -sähköautoihin tuloillaan oleva muotoilu on antanut kuitenkin toivetta paremmasta.
Nyt BMW Groupin päämuotoilija Adrian van Hooydonk kertoi Top Gearille, että Neue Klasse -konseptiautoissa esitelty muotokieli nähdään vastaavien tuotantosähköautojen lisäksi baijerilaisten kaikissa tulevissa autoissa polttomoottori- ja hybridimallit mukaan lukien. Sama koskee myös autojen sisämuotoilua, eli kaikkiin tuleviin Bemareihin on odotettavissa vastaavanlaisia futuristisia ja high-tech-henkisiä ratkaisuja.
Van Hooydonk totesi, että sähkö- ja polttomoottorimallit tulevat toki eroamaan jonkin verran ulkokuoren mittasuhteiden osalta ja sisustankin puolella on pieniä eroja. Tästä huolimatta kokonaisvaikutelma ja -fiilis ovat pitkälti samat. Asiakkaan kannalta tämä tarkoittaa sitä, että kaikki saavat uuden modernin näköisen BMW:n ja voimanlähdetyypin voi valita omien tarpeiden sekä mieltymysten perusteella.
BMW lupaa kuitenkin, että jokainen mallisarja tulee säilyttämään oman erityisluonteensa. Tarkoituksena ei ole siis tarjota samaa makkaraa eripituisina pötköinä, mutta eri mallien designin erot käytännön tasolla jäävät vielä nähtäväksi. Sisätilojen kohokohtiin kuuluvat mm. BMW Panoramic Vision -heijastusnäyttö, vähemmän perinteisen muotoinen keskinäyttö, ohjauspyörän futuristiset hallintanamiskat sekä kierrätysmateriaalien laaja käyttö.
Salavalokuvaajien linsseihin on jo bongattu vuonna 2016 debytoiva uusi X5, joka saa Neue Klasse -tyylin mukaisen naamailmeen. Autoa saa sekä mietona hybridinä, pistokehybridinä että täyssähköisenä, mutta ulkonäköön voimanlähteellä ei ole juuri merkitystä. Ensimmäinen uuden tyylin mukainen tuotantomalli on kuitenkin ensi vuonna myyntiin tuleva täyssähköinen iX3. Se seuraa tiiviisti Vision Neue Klasse X -konseptin jalanjäljillä. Katumaasturin jälkeen lanseerataan Vision Neue Klasse -konseptin mukainen sedan vuonna 2026, ja seuraavien kahden vuoden aikana tulossa on vielä neljä muuta sähköautoa.
Van Hooydonk lupasi, että tuotantosähköautot eivät tule eroamaan paljon jo nähdyistä konsepteista. Jo 10 vuotta sitten lanseeratut i3 ja i8 olivat todella lähellä niitä edeltäneitä tutkielmia, joten vastaavaa on odotettavissa tälläkin kertaa. Van Hooydonk kertoo itse pitävänsä tuotantomalleista jopa hieman enemmän, koska ne ovat hieman kompaktimman kokoisia kuin pituuden ja leveyden suhteen hieman liioitellut konseptiautot. Myös yksityiskohdissa on luonnollisesti eroja, mutta kliinin kokonaistyylin luvataan säilyvän matkalla tuotantoon.
Suosittelemme
BMW:n muotoiluosastolla käytiin äskettäin varsinainen tuolileikki, mutta van Hooydonkin mukaan uudet muotoilupomot pääsevät jättämään puumerkkinsä autoihin vasta kuluvan vuosikymmenen loppupuolella. Kaikki vuoteen 2029 asti lanseerattavat uudet BMW-mallit on hyväksytty tuotantoon aiemman päämuotoilija Domagoj Dukecin alaisuudessa, joka siirtyi nyt Rolls-Roycelle. Neue Klasse -tyyliin on siis aikaa sopeutua ainakin seuraavat viisi vuotta.