BMW on viime aikoina ollut melkoisessa myrskyn silmässä uutuusmalliensa muotoilun vuoksi, jossa erikoisuudet eivät enää rajoitu jättikokoiseen munuaismaskiin. Nyt merkin toimitusjohtaja Oliver Zipse astui julkisuuteen puolustamaan baijerilaisten valitsemaa linjaa.
Erikoisen näköisiin Bemareihin kuuluu myös uuden 7-sarjan ja i7:n muodostama parivaljakko, jonka esittelytilaisuudessa Zipse antoi haastattelun Car Sales -nimiselle julkaisulle. BMW:n muotoilustrategian taustalla piilee kuulemma tarkkaan laadittu suunnitelma, jonka tarkoituksena on saada ihmiset puhumaan baijerilaisautojen designista.
Kyse on hänen mukaansa myös siitä, että BMW haluaa muuttaa automuotoilua, ja uuden luominen tarkoittaa aina vallitsevien käytäntöjen rikkomista. Merkki ei kuitenkaan sovella tätä strategiaa kaikkiin autoihinsa, vaan esimerkiksi 3-sarjan, 5-sarjan, X1:n, X3:n ja X5:n kaltaiset suurten myyntilukujen mallit muotoillaan jatkossakin varovaisemmin.
Design-irrottelua nähdään puolestaan enemmän niche-kategoriaan sijoittuvissa autoissa, kuten esimerkiksi täyssähköisessä iX-katumaasturissa tai M-divisioonan lippulaivaksi esitellyssä brutaalin näköisessä XM-crossoverissa tuoreen 7-sarjan ja i7:n lisäksi. Täytyy myös muistaa, että kyseessä ei ole todellakaan ensimmäinen kerta kun BMW:n muotoilu herättää keskustelua.
Suosittelemme
Vastaavaa aikaa elettiin uuden vuosituhannen taitteessa, kun baijerilaismerkin päämuotoilijana toimi Chris Bangle. Monet tuolloisista Bemareista tuomittiin tuoreeltaan rumiksi möhköiksi, mutta esimerkiksi vahvasti mielipiteitä jakanut E65-korinen 7-sarja myi paremmin kuin jopa klassisen kauniiksi kutsuttu E38-edeltäjäsukupolvi.
Jäämme siis odottelemaan, kuinka baijerilaisten ”outolintujen” myyntiluvuille tällä kertaa käy. Muusta osaamisesta asian ei pitäisi ainakaan jäädä kiinni, koska esimerkiksi upouutta i7:ää on ensimmäisissä lehdistökoeajoissa ehditty hehkuttaa jo maailman parhaaksi autoksi, mitä ei ainakaan Mercedeksen EQ-leirissä katsota hyvällä.