BMW M3 -klassikko sai nokalleen Saabin moottorin – tehoa 550 hevosvoimaa

Kerta ei ole ensimmäinen, kun Bemaristi vaihtaa autoonsa ruotsalaisen laatumoottorin. Saabin B206 ja B234 -koodeja kantavat moottorit ovat molemmat käyttökelpoisia viritystarkoituksiin, ja näistä jälkimmäinen on päätynyt juttumme autoon.


Projekti sai nimekseen AERO M3 Turbo, ja asialla on 011 Racing Team -nimeä kantava tuunausryhmä Serbian Belgradista. Koko idea syntyi miltei kokonaan tuhotusta M3:n alustasta, jossa ei ollut enää moottoriakaan jäljellä. Tarkoitus oli rakentaa käyttökelpoinen auto niin kadulle kuin radallekin. Moottorin tuli olla luotettava ja toimittava myös sikäläisen huonompilaatuisen polttoaineen kanssa. Kahden vuoden rakenteluprojektin jäljiltä autoon päätyi Saabin moottori, joka on huomattavasti edullisempi vaihtoehto, kuin metsästää alkuperäinen M3-motti.

-- MAINOS --


Saabin B234 kone on 2,3-litrainen Trionic T5 -moottori. Vaihteisto on E36 M3:n 6-pykäläinen, joka on liitetty Saabin lohkoon. Konehuoneessa työskentelee myös Garrettin GT35XXR turboahdin. Testipenkissä 93-oktaanisella polttoaineella moottorista on mitattu 550 hevosvoimaa ja vääntöä 670 Nm. 102-oktaanisella menovedellä vastaavat lukemat ovat 650 ja 750!


Suorituskyky viivalta sataseen on 4,5 sekuntia. Satasesta kahteen kestää seitsemän sekuntia, ja huippuja on noin 320 km/t. Moottori on näinkin rankasti viritettynä toiminut hienosti, mikä sinänsä ei ole ollut yllätys. Hyviä käyttötarkoitukseen soveltuvia Saabin moottoreita on vielä toistaiseksi riittänyt kohtuuhintaan, eikä niiden virittäminenkään ole mitään rakettitiedettä. Aero-mallien koneet ovat myös alun perinkin tehty kestämään tavanomaista enemmän. Katso alta videolta, miten donitsit sujuvat ruotsalais-saksalaiselta laatuvaunulta!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.