BMW 2002 Turbo oli väärään aikaan syntynyt Porschen tappaja.

Turboahdin, seitsemän sekuntia sataseen ja takaveto. Kaikki tämä saattaa kuulostaa uudelta halutulta BMW:ltä, vaan kyseessä onkin 46 vuotta vanha resepti! Auto on nimittäin 2002 turbo, joka näki päivänvalon vuonna 1973. Jo vuonna 1966 baijerilainen esitteli 02-sarjan, jota voidaan pitää urheilullisten modernien Bemareiden kantaisänä. Aikalaisekseen modernisti muotoiltu auto saavutti pian maineen menohaluisena pikkusporttina. 1,6-litrainen 1600-perusmalli ei tarjonnut kuin 85 konia, mutta 2002 TI kipitti 120:n humman voimin 0-100km/h 9,1 sekuntia, mikä oli tuohon aikaan kova juttu.

Vielä parempaa oli kuitenkin luvassa BMW:n insinööriosastolta. Taikasana oli turboahdin, jota oli kokeiltu jo Jenkeissä kuten Chevrolet Corvair Monza ja Oldsmobile Jetfire. Nämä painuivat kuitenkin unholaan tekniikan kehittyessä. Vuonna 1973 BMW esitteli 2002 Turbo -mallin Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä, josta tuli Euroopan ensimmäinen turboahtimella varustettu massatuotettu auto. Auton konehuoneessa lepäsi muutoin melko pienin muutoksin TI-mallista otettu motti. 6,9 km/h kiihtyvyys ja 211km/h huiput olivat tuolloin hurjia lukemia, joihin ei pystynyt vastaamaan edes Porsche 911 S -malli, jolta kesti taittaa 100 km/h 7,5 sekuntia.


Turbo-versioon sai halutessaan 4- tai 5-lovisen askin, joiden välitykset poikkesivat toisistaan. Jos mieli vähäänkään taloudellisempaan ajoon, oli syytä vaihtaa vaihdetta aina mahdollisuuksien mukaan. Yhdistetty kulutus saattoi siltikin viedä 12l satasella, ja pelkkä kaupunkiajo vielä selvästi enemmän. Koneen luonteesta kertoi se, että hyvän suorituskyvyn sai vasta turbon astuessa kuvioihin 4000-kierroksen paremmalla puolella. Turboviive oli kuitenkin melkoinen, ja varsinkin tiukassa mutkassa tällainen käytös saattoi irrottaa peräpään hallitusta luisusta, kun tehonmäärä kasvoi yhtäkkiä huomattavan paljon.





Myös auton ulkokuori oli saanut hormonihoitoa tavanomaisempiin malleihin nähden. Metallipuskureiden tilalle asetettiin villit muovipuskurit, jotka antoivat Bemulle leveämmän stuukin. Myös kromilistojen karsiminen, ja korvaaminen mustilla osilla toi autoa gt-vaunujen luxus-maailmasta lähemmäs oikeita rata-autoja. Malli onkin legendaarisen hyvännäköinen valkoisena, ja M-sportin raidoilla varustettuna. Auton kohtaloksi koitui kuitenkin väärä ajankohta, sillä 70-luvun alun öljykriisin aikana turbo-Bemaria pidettiin lähinnä edesvastuuttoman vauhtihedonistin autona. Myös monessa maassa, Suomi mukaan lukien, uudenlaiset ja tiukemmat nopeusrajoitukset astuivat voimaan syöden nopeiden autojen markkinaosuuksia. Toisena aikana BMW:n vallankumouksellinen pikkusportti olisi ollut valtaisa jättimenestys.

LähdeTrends

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...