Bemarikin lähtee hippasille Teslan kanssa – uudesta 3-sarjasta tulee puhdas sähköversio

BMW:n 3-sarja on merkin varsinainen syömähammas, joka on uudistumisvuorossa seuraavan puolentoista vuoden aikana. Kolmonen dominoi aiemmin luokkaansa, mutta kilpailu on kiristynyt kovasti viime aikoina tuoreiden kilpailijoiden, eli Mersun C-luokan, Audi A4:n, Jaguar XE:n ja kovasti ylistetyn Alfa Romeo Giuliettan myötä. Niinpä tehtaan sisäisellä G20-koodinimellä tunnetussa uudessa 3-sarjassa panostetaan täysillä huipputeknologiaan, jotta kilpakumppanit saadaan jätettyä taakse.

Bemari siirtyi jo viime syksynä esitellyssä 7-sarjassa osittain hiilikuituiseen korirakenteeseen, ja Kolmonen seuraa perässä. Tuleva 3-sarja perustuu nimittäin Seiskan tavoin BMW:n tuoreelle CLAR-nimiselle pohjalevylle, joka mahdollistaa kevytrakenteiden käytön. Baijerilaisinsinöörien haasteena on ollut hiilikuiturakenteen soveltaminen merkin massamalliin, jota valmistetaan paljon suurempia määriä kuin luksusluokan 7-sarjaa. Uudessa Kolmosessa hyödynnetään hiilikuitua lähinnä korikehikon pilareissa, ovien karmeissa ja kardaanitunnelissa. Tämänkin avulla painoa saadaan pudotettua nykymalliin verrattuna jopa 80 kilolla, jolloin BMW olisi luokkansa kevyin auto.

Pienempi paino auttaa parantamaan 3-sarjan käsiteltävyyttä, ja tavoitteena onkin nostaa Kolmonen jälleen luokkansa ketterimmäksi autoksi ohi Jaguar XE:n ja Alfa Romeo Giuliettan. Myös monia downsizing-koneita sisältävä moottorivalikoima auttaa pitämään Bemarin massan alhaalla. Bensapuolen aloitusvoimanlähteenä toimii nykyisestä 318i:stä tuttu 1,5-litrainen kolmisylinterinen pikkuturbo, ja enemmän tehoa kaipaaville tarjotaan turbonelosia ja merkin parhaiden perinteiden mukaista turboahdettua suoraa kuutosta.

Dieseleiden valikoima alkaa 1,6-litraisesta kolmipyttyisestä nakuttajasta, ja sen yläpuolelle sijoittuu suosittu kaksilitrainen neloskone useana eri tehoversiona. Tehokkain diesel säilyttää todennäköisesti kuusi sylinteriänsä, ja pistokehybridiä kaipaaville on tarjolla nykyisestä 330e:stä edelleen kehitetty versio. Isompi akkupaketti auttaa pidentämään sähköistä toimintasädettä nykyhybridiin verrattuna.

Mullistavin uudistus on kuitenkin 3-sarjan täyssähköversio, joka haastaa täysillä Tesla Model 3:n. Sähkömalli ei tule tarjolle heti auton myynnin alkaessa, vaan sitä joudutaan odottelemaan vuoden 2020 tienoille asti. Sähköversioon on kehitteillä 90 kWh:n akkupaketti, jonka pitäisi mahdollistaa lähes 500 kilometrin toimintasäde. Uusi Kolmonen on bongattu jo useaan kertaan testiajoissa, joten auto saatetaan esitellä jo ensi vuoden syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensimmäiset versiot tulevat myyntiin todennäköisesti vuoden 2018 alussa.

Aihepiirin uusimmat

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Hyvää syntymäpäivää Rättäri – Citroën 2 CV täyttää 75 vuotta

Kaikkein ikonisimpiin automalleihin kuuluva Rättisitikka, eli virallisemmin Citroën 2 CV on ehtinyt jo 75 vuoden ikään. Citroën juhlistaa merkkipaalua omassa museossaan järjestettävän erikoisnäyttelyn avulla.

Polestar 3:n muotoilija kritisoi perunan muotoisia sähköautoja – ulkonäköä ei pitäisi uhrata aerodynamiikan alttarilla

Monet sähköautot ovat perinnetietoisten silmään vähintäänkin kummallisen näköisiä. Osittain tämä johtuu uutta teknologiaa korostavasta erikoisuudentavoittelusta, mutta tärkeämpi syy löytyy pyrkimyksestä mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen.

Skoda on tehnyt jo kolme miljoonaa katumaasturia – jatkoa seuraa muutaman viikon päästä esiteltävän uuden Kodiaqin myötä

Skoda on parhaillaan juhlatunnelmissa. SUV-luokan autot muodostavat tätä nykyä merkittävän osan tšekkimerkinkin myynnistä, ja Skodan tuotantolinjoilta putkahti juuri ulos kolmen miljoonan valmistetun katumaasturin rajapyykin rikkonut yksilö.

Tyyliniekan uusimmat