Bemarikin lähtee hippasille Teslan kanssa – uudesta 3-sarjasta tulee puhdas sähköversio

BMW:n 3-sarja on merkin varsinainen syömähammas, joka on uudistumisvuorossa seuraavan puolentoista vuoden aikana. Kolmonen dominoi aiemmin luokkaansa, mutta kilpailu on kiristynyt kovasti viime aikoina tuoreiden kilpailijoiden, eli Mersun C-luokan, Audi A4:n, Jaguar XE:n ja kovasti ylistetyn Alfa Romeo Giuliettan myötä. Niinpä tehtaan sisäisellä G20-koodinimellä tunnetussa uudessa 3-sarjassa panostetaan täysillä huipputeknologiaan, jotta kilpakumppanit saadaan jätettyä taakse.

Bemari siirtyi jo viime syksynä esitellyssä 7-sarjassa osittain hiilikuituiseen korirakenteeseen, ja Kolmonen seuraa perässä. Tuleva 3-sarja perustuu nimittäin Seiskan tavoin BMW:n tuoreelle CLAR-nimiselle pohjalevylle, joka mahdollistaa kevytrakenteiden käytön. Baijerilaisinsinöörien haasteena on ollut hiilikuiturakenteen soveltaminen merkin massamalliin, jota valmistetaan paljon suurempia määriä kuin luksusluokan 7-sarjaa. Uudessa Kolmosessa hyödynnetään hiilikuitua lähinnä korikehikon pilareissa, ovien karmeissa ja kardaanitunnelissa. Tämänkin avulla painoa saadaan pudotettua nykymalliin verrattuna jopa 80 kilolla, jolloin BMW olisi luokkansa kevyin auto.

Pienempi paino auttaa parantamaan 3-sarjan käsiteltävyyttä, ja tavoitteena onkin nostaa Kolmonen jälleen luokkansa ketterimmäksi autoksi ohi Jaguar XE:n ja Alfa Romeo Giuliettan. Myös monia downsizing-koneita sisältävä moottorivalikoima auttaa pitämään Bemarin massan alhaalla. Bensapuolen aloitusvoimanlähteenä toimii nykyisestä 318i:stä tuttu 1,5-litrainen kolmisylinterinen pikkuturbo, ja enemmän tehoa kaipaaville tarjotaan turbonelosia ja merkin parhaiden perinteiden mukaista turboahdettua suoraa kuutosta.

Dieseleiden valikoima alkaa 1,6-litraisesta kolmipyttyisestä nakuttajasta, ja sen yläpuolelle sijoittuu suosittu kaksilitrainen neloskone useana eri tehoversiona. Tehokkain diesel säilyttää todennäköisesti kuusi sylinteriänsä, ja pistokehybridiä kaipaaville on tarjolla nykyisestä 330e:stä edelleen kehitetty versio. Isompi akkupaketti auttaa pidentämään sähköistä toimintasädettä nykyhybridiin verrattuna.

Mullistavin uudistus on kuitenkin 3-sarjan täyssähköversio, joka haastaa täysillä Tesla Model 3:n. Sähkömalli ei tule tarjolle heti auton myynnin alkaessa, vaan sitä joudutaan odottelemaan vuoden 2020 tienoille asti. Sähköversioon on kehitteillä 90 kWh:n akkupaketti, jonka pitäisi mahdollistaa lähes 500 kilometrin toimintasäde. Uusi Kolmonen on bongattu jo useaan kertaan testiajoissa, joten auto saatetaan esitellä jo ensi vuoden syksyllä Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensimmäiset versiot tulevat myyntiin todennäköisesti vuoden 2018 alussa.

Lue lisää