Baijerilainen “kultakala” tarpeeksi monella sylinterillä – BMW toi 34 vuoden takaisen V16-prototyyppinsä ensimmäistä kertaa julkisuuteen

BMW toi lähes 40 vuotta sitten myyntiin sodanjälkeisen Saksan ensimmäisen V12-koneisen auton, kun E32-sukupolven 750i lanseerattiin vuonna 1986. Baijerilaisilla oli tuolloin kuitenkin vieläkin suurempia suunnitelmia.

BMW rakensi nimittäin vuonna 1987 myös 6,6-litraisella V16:lla vauhditetun prototyypin E32-korisesta Seiskasta. Goldfisch- eli kultakala-lempinimen saanut ”767iL” ei ollut mikään elegantti ilmestys, koska nokalle kenkälusikoitu 6,6-litrainen 408-hevosvoimainen V16 vaati paljon vakioautoa järeämmän jäähdytyksen. Niinpä prototyypin peräpäässä oli ammottava ilmanpoistoaukko ja takakylkiä koristivat kiduksia muistuttavat ilmanottoaukot, joista auton lempinimikin juontunee.

BMW Goldfish V16 -prototyyppi
Kuva: BMW

BMW päästi tämän proton julkisuuteen vuonna 2019, mutta toinen ”kultakala” on saanut pysyä pimennossa julkisuudelta näihin päiviin saakka. Asia muuttui vasta nyt, kun baijerilaismerkki toi Saksan Essenissä järjestettävään Techno Classica -klassikkoautonäyttelyyn 750 iL V16 Goldfischin osastonsa vetonaulaksi. Tämä auto on myös koriltaan ensimmäistä protoa mielenkiintoisempi, koska se on tehty vuonna 1990 seuraavan Seiskan eli E38:n tuotekehitysprototyypin pohjalta.

V16-koneisen yksittäiskappaleen linjat ovat vielä kaukana vuonna 1994 debytoineen E38:n eleganssista. Proton kattolinja on lähempänä E32:ta, ja mittasuhteetkin ovat vielä hieman kömpelöt. E38:n design näkyy kuitenkin jo prototyypin keulasta ja perästä. Etuvalojen ympärille on annosteltu tavanomaista enemmän kromia, ja itse valoumpiot ovat vielä E32:n tyyliin pyöreät. Valojen alareunojen linjoissa on kuitenkin jo kaikuja vasta vuonna 1998 debytoineesta E38:n faceliftistä.

BMW Goldfish V16 -prototyyppi
Kuva: BMW

Moottorinsa osalta tämä proto on hieman ensimmäistä Goldfischiä vähäväkisempi. Pannuna palvelee edelleen sama 6,6-litrainen V16, mutta tämän auton teholukema on ainoastaan 348 hevosvoimaa. Vaihteistona palvelee aikalaisekseen edistyksellinen viisipykäläinen automaatti, ja huippunopeus on rajoitettu 750i:n tavoin 250 km/h:n lukemaan vaikka V16 tuottaa vajaat 50 heppaa V12:ta enemmän.

Jäähdytyksen aiheuttamat haasteet oli ilmeisesti jo ratkaistu tätä protoa rakennettaessa, koska toisen Goldfischin takakyljistä ei enää työnny ulos minkäänlaisia kiduksia. Kuusitoistasylinterinen mylly taisi kuitenkin olla hieman ylimitoitettu ratkaisu lähes saman suorituskyvyn tarjonneeseen V12:een verrattuna, joten prototyyppi haudattiin vähin äänin varastoon vuosikymmeniksi. Vastaavaa myllyä ei ole sittemminkään katuautoissa juuri nähty samoihin aikoihin lanseerattua Cizeta Moroderia lukuun ottamatta, mutta Bugatti on sentään tuomassa Chironin seuraajaan neljällä turbolla ryyditetyn W16:n sijasta hybridiavusteisen V16:n.

BMW Goldfish V16 -prototyypin moottori
Kuva: BMW
BMW Goldfish V16 -prototyypin keskikonsoli
Kuva: BMW
BMW Goldfish V16 -prototyypin vanne
Kuva: BMW
LähdeCarscoops

Lue lisää