Tyyliniekka 10 vuotta

Tyyliniekka avasi virtuaaliset ovensa tasan kymmenen vuotta sitten, 5.3.2013. Alkujaan pienestä miesten tyyliblogista on kasvanut Suomen mittakaavassa merkittävä, yli satatuhatta suomalaista kuukausittain tavoittava lifestyle-media.

Tyyliniekan perustaminen oli päätoimittajana koko historian ajan toimineen Matti Airaksisen ajatus, jonka tavoitteena oli kertoa kansantajuisesti miesten pukeutumisesta ja tyyleistä. Vaikka kyse oli alkujaan henkilökohtaisesta opintomatkasta, ei blogia olisi perustettu ilman samanhenkisiä ihmisiä ja yrityksiä, joista ihan ensimmäinen oli jo ennen Tyyliniekan julkaisemista turkulainen Herrainpukimo.

Yrityksen perustaja Tuukka Mård tykästyi ajatukseemme ja tuolloin ’pukimon toiminnassa mukana ollut Jussi Häkkinen toimi alkuvuosina Tyyliniekan toimittajana. Ja se oli itseasiassa Jussi, joka ensimmäisenä lausui ääneen sanan Tyyliniekka, kun pohdimme blogille nimeä.

Tyyliniekan ensimmäinen logo.
Tyyliniekan ensimmäinen logo.

Liian usein olemmekin jättäneet mainitsematta, että Tyyliniekan toinen perustaja on Tommi Puuska, jonka kädenjälki vaikuttaa tänäkin päivänä vahvasti Tyyliniekan visuaaliseen tyyliin. Olihan hänellä jo tuolloin tuntemistamme ihmisistä paras kamera ja siihen bokeh-monsterina tunnettu objektiivi, jolla otetut kuvat olivat omasta mielestämme eräs tavaramerkeistämme. Tommi on myös suunnitellut Tyyliniekan toisen ja kolmannen logon, koska nopeasti kyhäämäni ensimmäinen versio (kappaleen yläpuolella) oli kuulemma **ska. En suuttunut, kun Tommi teki paremman. 🙂

Suosittelemme

Tommi Puuska

Kun myöhemmin innostuin toden teolla kelloista ja vuoden jahkailun jälkeen uskalsin kirjoittaa niistä ensimmäisen kerran, oli kansainvälinen kellomedia vielä hyvin teknologiaorientoitunut. Toimme tähän rintamaan uuden näkökulman, jossa myös ohuen horologisen tietämyksen ohjaamanakin otimme vahvan fokuksen siihen, että kerroimme kelloista pukeutumisen näkökulmasta. Tähän viitekehykseen sopi täydellisesti Tommin visuaalinen silmä ja osaaminen kuvaamiseen, visuaaliseen tarinankerrontaan.

Vinkki: Tommi julkaisee upeita kelloaiheisia kuvia Instagram-tilillään (@most.striking), joka kannattaa ottaa ehdottomasti seurantaan.

Tuohon aikaan nimittäin tyyliä kellomedioissa esitti legendaarinen harmaa hiha, eli kello ranteessa harmaan puseron kanssa. Otimme tuolloin omaksi linjaksi ottaa kuvat vähän kauempaa, niin että myös pukeutuminen oli selvästi nähtävillä. Ja näissä kuvissa oli sitten bokehia niin maan perusteellisesti aina, kun se oli järkevää.

TAG Heuer Monaco Gulf Special Edition

Ja nyt kun katson millaiseen kuvamaailmaan kellomediat ovat siirtyneet, tunnistan siitä runsaasti samanlaista ajatusta kuin millä lähdimme aikanaan liikkeelle. Toki kyseessä on ollut sattumaa, mutta onhan sillä hauska vitsailla, että toimme(ko?) bokeh-tyylikuvat kellomediakentälle. 😀

Tyyliniekka -> Stylefellow + Jokamies = Tyyliniekka

Kuten lukijamme ovat huomanneet, on fokuksemme siirtynyt pukeutumisesta paljon kellojen ja autojen suuntaan. Tähän ovat johtaneet luonnollisesti tekijöidemme omat kiinnostuksen kohteet, sillä satumme nyt vaan tykkäämään todella paljon kelloista ja autoista. Se miten haluamme muistaa juuremme on tuoda tyyliaspektia mukaan näihin juttuihin aina kun mahdollista.

Osa saattaa myös muistaa, että olemme olleet jonkin aikaa nimeltämme Stylefellow, jonka juuret juontuivat kelloalan kansainväliseen luonteeseen. Kun Baselworldin messut olivat vielä voimissaan, ei ollut yksi tai kaksi kertaa, kun saimme selittää mitä Tyyliniekka tarkoittaa (jännä juttu, miten suomea osattiin maailmalla huonosti). Tällöin sain kuningasidean, että meidän pitää muuttaa nimemme englanninkieliseksi, sillä kyllähän suomalaiset sen verran ymmärtävät, että se on Tyyliniekka englanniksi. No, tätä seikkailua kesti jonkin aikaa, kunnes kyllästyin selittämään suomalaisille, mitä Stylefellow tarkoittaa. 🙂

Tyyliniekan taustalle perustettiin vuonna 2014 osakeyhtiö, johon yhdeksi osakkaaksi ja toimitusjohtajaksi tuli Jukka Mykkänen, joka oli perustanut hieman aiemmin Jokamies-verkkolehden, joka keskittyi tuolloin autoihin, tekniikkaan ja muuhun viihteelliseen sisältöön. Nämä sivustot olivat keihäänkärkiämme ja jonkin verran teimme myös ristikkäistä sisällöntuotantoa.

Käytännön tasolla tämä tarkoitti kuitenkin kaksinkertaista ylläpitoa, lisenssimaksuja ja teknistä säätämistä. Kun aloimme toden teolla pohtia Stylefellow’n palauttamista Tyyliniekaksi, totesimme ajan olevan kypsän myös kaikkien sisältöjen yhdistämisen yhden verkkojulkaisun alle. Samalla karsimme sisältörönsyjä pois ja uusi uljas Tyyliniekka oli yhtä kuin Stylefellow + Jokamiehen autosisällöt.

Tästä yhdistymisestä teimme myös lyhyen lanseerausvideon, jossa pääosassa on visuaalisesti älyttömän lahjakas Minna Valtee. Tähän lanseeraukseen liittyy myös pieni ikimuistoinen yhteydenotto, sillä valtavasti arvostamani Ami Hasan laittoi minulle viestiä (hän oli satunnaisesti tykkäillyt joistain postauksistani), että ”Tyyliniekka osui suoraan sydämeen.” Alla video, jota hän tarkoitti.

Nykyisen Tyyliniekan työnjako onkin ollut selkeä, sillä Jukka on toimituspäällikkönä huolehtinut autopuolen sisällöntuotannosta luottotoimittajiensa kanssa, jonka lisäksi hän on ottanut entistä enemmän roolia kellosisältöjen kirjoittamisesta, etenkin uutuuksien uutisoinnin osalta. Ovathan kellot teknisiä vempaimia, joista insinöörihenkinen mies on innostunut päivä päivältä enemmän.

Jukka Mykkänen

Jukka on myös meidän tekkijätkä, joka hanskaa WordPressin ja palvelinpuolen salat (jossa meidän ehdoton luottokumppani on Erno Räsänen / XetNet), puhumattakaan striimauksien ja videoiden tuottamisen, jotta olen voinut keskittyä olemaan vaatimattomana ja introverttina luonteena kameran etupuolella. 😀 Jukan vahvuudeksi luen myös hänen lehmänhermonsa, sillä niitä on tarvittu vuosien varrella, kun minulla on pannu keittänyt ja hän on saanut toimia varoventtiilinä.

Kokeilukulttuurin voimalla

Tyyliniekan matkalle on mahtunut monenlaisia kokeiluja, joita emme ole kaihtaneet. Osa on onnistunut, osa ei. Suurimpia onnistumisia ovat olleet kymmenen kertaa järjestetyt Aika tyylikäs -tapahtumat, jotka ovat keränneet runsaasti kävijöitä ja satakunta näytteilleasettajaa. Toinen onnistuminen on meidän ainoa spinoff, eli Johanna Lundánin ideoima Vuoden koru -kilpailu, josta Johanna on tehnyt itselleen liiketoimintaa Jules & Beryl -nimen alle.

Jari Mantila
Jari Mantila on ollut Tyyliniekan matkan aikana yksi tärkeimpiä ihmisiä, joka on kannustanut ja tsempannut, sekä tehnyt kanssamme monenlaista yhteistyötä.

Toinen erittäin innostava kokeilu oli oman uutismakasiinin tekeminen. Kello käy -sarjaa tehtiin muutama jakso Tampereella Blue Screen 404:n studiolla ja paras jakso keräsi Facebookissa yli 10 tuhatta katselukertaa. Toki tähän saattoi vaikuttaa se, että vieraana oli kelloalan samettikurkku ja miesveistos Jari Mantila, jonka kanssa juttu luistaa luonnostaan ja hän on päätynyt myös useampaa podcastiin ja live-striimiin eri tapahtumissa.

Tapahtumat ovat suola ja sokeri

Olemme panostaneet myös voimakkaasti tapahtumaosallistumisiin, joista Baselworld on ollut ehdottomasti suurin panostus. Pohdin aikoinaan pari vuotta, että onko järkeä lähteä kellomaailman suurimmille messuille, mutta onneksi tuli lähdettyä. Se oli itseasiassa Jussi Kivistö, joka puoliväkisin pakotti minut lopulta lähtemään paikalle, kun hän junaili silloin TAG Heuerin, Zenithin ja Guccin kellojen maahantuojana toimineen Retadanin tyyppien ottamaan minusta koppia ja sain lopulta sähköpostia Heidi Pälliltä, että sinulle on itseasiassa varattu esittelyt heidän merkeilleen tällöin ja tällöin, joten on sinun nyt lähdettävä. No, minähän lähdin. 😀

Tyyliniekka raportoi Baselworld 2017 -messuilta.
Tyyliniekka raportoi Baselworld 2017 -messuilta.

Kelloalaa tuntevat voivatkin kuvitella sen fiiliksen, kun huomaat yht’äkkiä istuvasi samassa pöydässä legendaarisen Jean-Claude Biverin kanssa syöden hänen juustolansa juustoa, jota ei myydä missään – vaan sitä tarjoiltiin siihen aikaan tarkkaan valituissa paikoissa ja tapahtumissa.

Samoilla messuilla 2017 tuli myös vahva tunne siitä, että tämä on sitä, mitä haluan tehdä ja että pärjään. Olin tuolloin vielä palkkatöissä, mutta asetin messujen jälkeen tavoitteeksi tehdä tästä itselleni päätyön. Tämä vaati sen päätöksen, että yksinhän tätä ei pysty tekemään, vaan rinnalla täytyy olla muitakin tekijöitä.

Casio Baselword 2018
Toimittajat alkoholittomien drinkkien ääressä Casion osaston cocktail-baarissa.

Sen takia lähdimmekin seuraavana vuonna Baselworldiin peräti viiden hengen porukalla, jota suurinpiirtein kaikki alan ihmiset Suomessa ihmettelivät ja pitivät minua suoraan sanoen hulluna. Silloin päätös oli mahdollinen, koska Tyyliniekka oli vielä kulurakenteeltaan harrastus. Syy isolla porukalla lähtemiseen oli puhtaasti innostuksen tartuttaminen, jossa mielestäni myös onnistuimme. Ja olihan sitä omalla possella reissaaminen äärimmäisen hieno kokemus.

Lopulta syksyllä 2018 koitti se hetki, kun irtisanouduin päivätyöstäni ja heittäydyin täysillä Tyyliniekan pariin. Siinä kohtaa halu ja taloudellinen yhtälö näytti edes etäisesti mahdolliselta, ja uskalsin kotona käydyn keskustelun jälkeen tehdä päätöksen.

Ihmiset keskiössä

Kaikki edellä kerrottu tähtää siihen ydinasiaan, jonka takia Tyyliniekkaa on tehty jo kymmenen vuotta. Kyse on ennen kaikkea ihmisistä, joiden kanssa olemme asioita tehneet ja joille olemme tehneet. Kymmenen vuotta sitten alkanut matka on toivon mukaan vielä pahasti kesken, ja vaikka vaikeitakin hetkiä on matkalle sattunut, on persaus kestänyt ja matka jatkunut.

Tyyliniekan perustaminen ajoittui suomalaisittain kiinnostavaan ajankohtaan, sillä samana vuonna perustettiin niin ikään tänä vuonna kymmenen vuotta täyttävä Kelloharrastajat-ryhmä, jonka perustaja Joonas Kokko on nostanut kellokulttuurin keskeiseksi pelintekijäksi. 

Tänä päivänä Tyyliniekan tulevaisuus näyttää mielenkiintoiselta. Kun katson taaksepäin mitä olemme tehneet, mahtuu siihen paljon. Olemme rakentaneet omalta osaltamme suomalaista kellokulttuuria olemalla aktiivinen toimija ja osallistuja. Olemme popularisoineet alaa parhaamme mukaan, huomioiden myös tarpeellisen kaupallisen näkökulman.

Olemme luoneet kelloharrastajia upeasti palvelevan The Watch Show Finland -tapahtuman osittain innoittamana alan ammattilaisille suunnatun Watch Awards Finland -palkintogaalan, joka järjestetään nyt maaliskuussa kolmatta kertaa.

Tyyliniekka Watch Awards -palkintogaalan juontajakaksikko.

Kelloala on vienyt minut siinä määrin mennessään, että olen päässyt edistämään alan kehittymistä maailman parhaana tiedetyn Suomen Kelloseppäkoulua pyörittävän Kellosepäntaidon Edistämissäätiön hallituksen jäsenenä.

Vilkas juhlavuosi

Teimme jo hyvissä ajoin päätöksen, että emme järjestä yksittäistä 10-vuotisjuhlaa, vaan juhlistamme vuosikymmenen mittaista taivaltamme ”työn merkeissä” järjestämällä useita tapahtumia ja osallistumalla itse aktiivisesti tapahtumiin.

Aika tyylikäs -tapahtuma

Vuosi alkoi vilkkaasti Aika tyylikäs X -tapahtumalla, joka on hyvä esimerkki siitä, miten yksi ihminen voi vaikuttaa merkittävästi tekemiseen. Tuolloin Iskun palveluksessa ollut Mikko Kuuppo innostui noin vartissa ehdotukseeni siitä, että olisi siistiä järjestää tyylikäs tapahtuma Iskun suojissa, koska usein se vaikein osa-alue tapahtumajärjestelyissä on tilat. Tästä päätöksestä tuleekin kuluneeksi tänä vuonna seitsemän vuotta.

Seuraavaksi vuorossa on Watch Awards Finland, jonka yleisöäänestys on alkamassa pikapuoliin ja voittajat julkistamme 23.3.2023 illalla palkintogaalassa. Heti tämän jälkeen matkaamme Jukan kanssa Geneveen, jossa järjestetään 27. päivä alkavalla viikolla maailman merkittävin ja suurin kelloalan tapahtuma Watches & Wonders, josta uutisoimme paikan päältä. Tavoitteena on tehdä runsaasti videomateriaalia suorina lähetyksinä ja nopeasti jälkituotettuina.

 

Toukokuussa onkin vuorossa suomalaisen kellovuoden kohokohta, The Watch Show Finland, jonne tulemme isommalla joukolla kuin koskaan. Ville Arzoglou tekee niin kovaa juttua, että emme halua missään tapauksessa olla sieltä pois. Muistakaa ostakaa liput ajoissa, se on tapahtumajärjeställe tärkeä asia.

Vuoteen mahtuu vielä ainakin yksi lifestyle-tapahtuma (kantaako se niemeä Aika tyylikäs, sen aika näyttää) ja sarja pienempiä tapahtumia. Aloitamme myös pitkän jahkailun jälkeen Tyyliniekka Studion, jossa kerromme alan uutisista ja haastattelemme kiinnostavia vieraita.

Matti Airaksinen

Henkilökohtaisesti olen erittäin ylpeä ja onnellinen siitä, että Tyyliniekka on noussut kymmenessä vuodessa Suomen merkittävimmäksi kellomediaksi, jonka myötä olen saanut tästä itselleni antoisan sekä innostavan työn.

Ja jotta vierivä kivi ei sammaloituisi, olemme innostuneet entistä enemmän sisustamisesta ja rakentamisesta, joten tähän liittyviä sisältöjä on luvassa entistä enemmän. Osa on varmasti huomannutkin, että olen kiinnostunut kodin design-esineistä, kuten kalusteista, valaisimista ja B&O:sta.

Eikä sovi näin lopuksi unohtaa sitäkään, että teimme viime vuonna yrityksemme suurimman investoinnin palkkaamalla kovan tekijän (koodinimi: Samu Salmenkangas), jonka kyky kirjoittaa taustoittavia artikkeita vaikkapa japanilaisista kelloista sekä erilaisista materiaaleista on vertaansa vailla. Lisäksi videotuotannon laatumme on tehnyt aimoharppauksen Samun osaamisen myötä.

Kiitos kaikille, jotka olette matkaamme jollain tavalla osallistuneet. Monta nimeä ja yritystä jäi mainitsematta, mutta uskon, että te tiedätte. 🙂

Tyyliniekan juhlavuoden logoon toimme kultaisen värin.

Lue lisää