Autoteollisuus voi näyttää mallia, ja korvata kalliin työvoimansa robottityöntekijöillä

Yhdysvaltojen suuret autonvalmistajat Ford, General Motors, Chrysler ja Tesla miettivät ammattiliittoihin kuuluvien työntekijöidensä korvaamista halvemmilla robottityöntekijöillä.

Henry Ford mullisti viime vuosisadan alussa autojen valmistustavan, kun hän esitteli tuotantolinjaprosessin. Tuolloin massatuotanto pohjautui tosin vielä vahvasti ihmistyövoimaan. Nykyään ihmiset ja koneet jakavat työtaakan teollisuudessa, ja ovat tehneet niin jo vuosikymmeniä. Nyt tämä tasapaino voi olla kuitenkin järkkymässä, kun autotehtaat haluaisivat näyttää ovea ihmistyöntekijöilleen.

Teknologian kehittyminen nimittäin mahdollistaa yhä useamman ihmisen korvaamisen koneilla jo tulevina vuosina. Muutosprosessi ei kuitenkaan johdu ainoastaan siitä, että tekniikkaa olisi autonvalmistajien saatavilla.

Toinen yhtä merkittävä liikkeellepaneva voima on hiljattain Yhdysvalloissa käydyn autoalan työntekijöitä edustavan United Auto Workers -ammattiliiton työntekijöilleen aikaansaamien etujen mitätöiminen. Työntekijöiden palkankorotukset voivat nimittäin tarkoittaa ihmistyövoiman korvaavan teknologian uutta tulemista.

The Wall Street Journal on jo arvioinut, että nousevat työvoimakustannukset nopeuttavat automatisoidun teknologian käyttöönottoa autotehtailla. Selvityksessä on myös todettu, että uusien palkkasopimusten elinkaaren aikana muodostuu 900 dollaria lisää uuden Fordin rakentamisen kustannuksiin.

Suosittelemme

Kansainvälisen robotiikan liiton tietojen mukaan maailmanlaajuinen autoteollisuus asensi vuonna 2022 peräti 136 000 uutta teollisuusrobottiyksikköä, mikä on valtava panostus automaatioon. Vain elektroniikkateollisuus otti tätä enemmän käyttöön robottiyksikköjä. Tämä on ehdottomasti huono uutinen autoalan ammattiliittojen jäsenille, vaikka raportin mukaan autotehtailla työskenteleviä henkilöitä ei välttämättä irtisanottaisikaan, vaan heidät korvattaisiin roboteilla työntekijöiden jäädessä eläkkeelle, tai muutoin poistuessa työvoimasta.

Kolmas tekijä, joka saattaa työntää autoalaa automaatioon, on tehtaiden rakentamisbuumi, kun autonvalmistajat suunnittelevat uusia akku- ja sähköautotehtaitaan. On yksinkertaisempaa asentaa robotteja uuteen laitokseen, kuin lisätä niitä olemassa olevaan tilaan, jossa vaihtokustannukset muodostuvat suuriksi.

Vaikka robotit eivät tarvitsekaan lomaa, vuorotteluvapaata tai edes vessataukoja, eivät nekään sentään edusta taivaanlahjaa teollisuudelle. Koneet ovat kalliita ostaa, tarvitsevat edelleen ihmisiä ohjelmoimaan ja ylläpitämään niitä, ja ne voivat kaiken lisäksi aiheuttaa myös laatuongelmia.

LähdeCarscoops

Lue lisää