Auton asuun puettu karting-auto – Sympaattiset kulkupelit

6/10: Mini (1959-2000)

Yksi historian tunnetuimmista ralliautoista on Mini Cooper ja Mini Cooper S. Vuodesta 1960 aina vuoteen 1972 Minillä ajettiin rallin maailmanmestaruuskisoissa osakilpailuvoittoihin. 32:sta voitosta peräti kymmenen on joko Timo Mäkisen tai Rauno Aaltosen hallussa. Minin ylivoimaisuus niin rallissa kuin radalla ei perustunut niinkään tehoon kuin erinomaisiin ajo- ja kaarreominaisuuksiin. Jos pitkällä suoralla painoivatkin väkisin ohi tehokkaammat ja isommat autot, niin viimeistään mutkissa pieni ja ketterä Mini pyyhälsi ohi. Joku oli voinut jopa leukailla kyseessä olleen autolta näyttäneen karting-auton.

Mestari Aaltonen ja uskollinen vauhtikumppani.

Mini oli kuitenkin paljon muutakin kuin menestynyt rallihirmu. Auto sai alkunsa vuonna 1959 British Motor Corporationin (BMC) alaisuudessa, ja sen isä oli Sir Alec Issigonis, joka oli kreikkalais-brittiläinen autosuunnittelija. Vain reilun kolmimetrisen pikkuauton tärkein tehtävä oli saada briteille oma pieni auto kilpailemaan sodan jälkeen suosituiksi nousseiden kääpiöautojen, kuten saksalainen Messerschmitt ja italialainen Fiat 500 kanssa.

-- MAINOS --

Minin kantava idea oli käyttää pieni tila mahdollisimman hyvin hyödyksi. Tässä Mini on onnistunut ällistyttävän hyvin, sillä varsin pieneen autoon mahtuu hyvin tilaa niin matkustajille kuin jopa matkatavaroillekin. Halvan hintansa johdosta autosta muodostui niin Briteissä kuin sen ulkopuolellakin todellinen kansanauto Kuplan ja Rättisitikan tapaan. Alkuperäistä Miniä pidetäänkin suurella syyllä yhtenä brittiläisen autoteollisuuden ikoneista täysin eri hintatason Jaguar E-Typen tapaan.

-- MAINOS --




Autoa valmistettiin eri omistajavaihdosten myötä vuosien varrella käsittämättömän pitkään lähes ulkoisesti muuttumattomana aina vuoteen 2000 saakka. Seuraavana vuonna esiteltiin uuden omistajan BMW:n valmistukseen tuoma täysin uusi, mutta ulkonäöllisesti vanhaa kunnioittava Mini, joka luonnollisesti oli nykyautojen tapaan melkoinen jättiläinen alkuperäisen rinnalla.

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.