Automerkkien historia: DMC – tarina kuin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun kulttimaineeseen.

DeLorean Motor Company (DMC) oli yhden ihmisen toiveiden täyttymys. John Zachary DeLorean (1925-2005) oli insinööri, keksijänero, visionääri ja kerkeäväisenä miehenä myös General Motorsin toimitusjohtaja, joka kaikkien työssään kokemien ristiriitojen jälkeen oli mielestään valmis toteuttamaan pitkäaikaisen haaveensa omasta autoyhtiöstä. Kivikkoinen tie kohti unelmia alkoi virallisesti yhtiön perustamisen jälkeen vuonna 1975 Amerikan autoteollisuuden keskuksesta Detroitista.

-- MAINOS --


Ensimmäinen vaihe oli houkutella yritykseen rahoittajia pankeista ja kuuluisuuden henkilöistä lähtien, mitä luonnollisesti helpotti miehen aikaisemmat saavutukset urallaan. Tarkan taalan vartijana DeLorean halusi viedä autotehtaansa jonnekin, missä valmistuskustannukset olisivat mahdollisimman edulliset. Tarvittavat tilat löytyivät lopulta työttömyyden ja väkivallan riivaamasta Pohjois-Irlannista Belfastista, jossa kunnanisät toivottivat avokätisen lainan turvin tehtailijan tervetulleeksi.


Tuotannon oli tarkoitus alkaa jo vuonna 1979, mutta suunnittelutyön venähtämisen aiheuttamien rahoitusvaikeuksien jälkeen tuotanto päästiin aloittamaan vuoden 1981 alusta. Keskipisteenä oli urheilullinen Giorgetto Giugiaron muotoilema DMC-12 -malli, jonka ruostumattomasta teräksestä tehdyt koripaneelit lokinsiipiovineen saivat puheensorinaa aikaan myös niiden kimpussa häärineiden työntekijöiden joukossa. Tehtaan työläiset olivat usein kokemattomia pitkäaikaistyöttömiä, joiden intoa ei latistanut edes kokoonpanon laadussa ilmenneet ongelmat.


Iloinen tunnelma tehtaalla alkoi kuitenkin hyvin pian kääntyä epätoivoksi autojen kysynnän jäädessä selvästi tavoitellusta. Kustannusten kasvu sen sijaan jatkoi nousemistaan, kun epäedulliset valuuttakurssit nostivat rahoitustarvetta, ja hankaloittivat autojen vientiä niiden pääasialliselle markkina-alueelle Yhdysvaltoihin. Autoja olisi pitänyt saada myytyä vähintään 10 000 – 12 000, mutta kysyntää oli vain noin 6000 verran. Yhdysvaltojen tullinkin alettua epäillä yhtiön vakavaraisuutta DeLoreanin tähtäimessä oli saada kokoon vajaat 30 miljoona dollaria pelastaakseen yrityksensä konkurssilta.

-- MAINOS --




Vuonna 1982 Yhdysvaltain keskusrikospoliisi FBI pääsi John DeLoreanin jäljille koskien huumekauppaa, jonka tarkoituksena oli salakuljettaa 24 miljoonan dollarin edestä kokaiinia maahan. Vaikka erinäisten oikeussalivaiheiden jälkeen syytteistä luovuttiinkin DeLoreania kohtaan, niin sekä miehen maine, että oma yhtiö olivat tässä vaiheessa jo mennyttä. ”Ostaisitko tältä mieheltä enää edes käytettyä autoa”, oli John kuvannut tilaansa toimittajille poistuessaan paikalta vapaana miehenä. John DeLorean ehti vielä ennen kuolemaansa 2005 toimia yrittäjänä jättäen jälkeensä mm. DMC-tuotemerkkiä hyödyntäneen rannekellomalliston.

-- MAINOS --


DMC:n tehtaalta valmistui noin 9000 DMC-12 -mallia, joka samalla oli ainoa tuotantoon saakka päätynyt automalli koko yhtiön historiassa. Suunnitelmissa oli ollut myös mallin pidennetty neljän hengen versio, hyötyajoneuvoversio ja jopa DMC-80 -nimeä kantanut linja-auto. Urheiluautoksi tarkoitettu DMC-12 ei lunastanut sille asetettuja toiveita, joten tuotantoon päätyessään muidenkin kaavailtujen mallien kohdalla olisi saattanut käydä samoin. Renaultin auton taakse sijoitettu V6-moottori oli selkeä virhevalinta. Amerikan vientimallista irtosi ainoastaan 130 hevosvoimaa, mikä sikäläisissä testeissä oikeutti vaatimattomaan 10,5 sekunnin kiihtyvyyteen 0-100 km/t.


Auton perintö ei kuitenkaan päättynyt konkurssiin, vaan jo vuonna 1985 DMC-12 -mallin päätyminen Paluu tulevaisuuteen -elokuvan aikakoneeksi, sekä esiintyminen kahdessa elokuvan jatko-osassa nostivat sen osaksi populaarikulttuuria. Elokuvissa irvailtiin auton surkealle suorituskyvylle lempeään sävyyn, mikä ei ole haitannut auton myöhempien aikojen haluttavuutta. Kulttimaine on kantanut niin pitkälle, että tänäkin päivänä yrityksen raunioille perustettu DeLorean Motor Company toimii uusien omistajien kera Texasista käsin puuhaten modernisoidun DMC-12 -mallin uudelleentuotantoa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan Model 3-sarjan ja Polestarin tehokkaimmat täyssähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.