Automerkkien historia: DMC – tarina kuin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun kulttimaineeseen.

DeLorean Motor Company (DMC) oli yhden ihmisen toiveiden täyttymys. John Zachary DeLorean (1925-2005) oli insinööri, keksijänero, visionääri ja kerkeäväisenä miehenä myös General Motorsin toimitusjohtaja, joka kaikkien työssään kokemien ristiriitojen jälkeen oli mielestään valmis toteuttamaan pitkäaikaisen haaveensa omasta autoyhtiöstä. Kivikkoinen tie kohti unelmia alkoi virallisesti yhtiön perustamisen jälkeen vuonna 1975 Amerikan autoteollisuuden keskuksesta Detroitista.


Ensimmäinen vaihe oli houkutella yritykseen rahoittajia pankeista ja kuuluisuuden henkilöistä lähtien, mitä luonnollisesti helpotti miehen aikaisemmat saavutukset urallaan. Tarkan taalan vartijana DeLorean halusi viedä autotehtaansa jonnekin, missä valmistuskustannukset olisivat mahdollisimman edulliset. Tarvittavat tilat löytyivät lopulta työttömyyden ja väkivallan riivaamasta Pohjois-Irlannista Belfastista, jossa kunnanisät toivottivat avokätisen lainan turvin tehtailijan tervetulleeksi.



Tuotannon oli tarkoitus alkaa jo vuonna 1979, mutta suunnittelutyön venähtämisen aiheuttamien rahoitusvaikeuksien jälkeen tuotanto päästiin aloittamaan vuoden 1981 alusta. Keskipisteenä oli urheilullinen Giorgetto Giugiaron muotoilema DMC-12 -malli, jonka ruostumattomasta teräksestä tehdyt koripaneelit lokinsiipiovineen saivat puheensorinaa aikaan myös niiden kimpussa häärineiden työntekijöiden joukossa. Tehtaan työläiset olivat usein kokemattomia pitkäaikaistyöttömiä, joiden intoa ei latistanut edes kokoonpanon laadussa ilmenneet ongelmat.


Iloinen tunnelma tehtaalla alkoi kuitenkin hyvin pian kääntyä epätoivoksi autojen kysynnän jäädessä selvästi tavoitellusta. Kustannusten kasvu sen sijaan jatkoi nousemistaan, kun epäedulliset valuuttakurssit nostivat rahoitustarvetta, ja hankaloittivat autojen vientiä niiden pääasialliselle markkina-alueelle Yhdysvaltoihin. Autoja olisi pitänyt saada myytyä vähintään 10 000 – 12 000, mutta kysyntää oli vain noin 6000 verran. Yhdysvaltojen tullinkin alettua epäillä yhtiön vakavaraisuutta DeLoreanin tähtäimessä oli saada kokoon vajaat 30 miljoona dollaria pelastaakseen yrityksensä konkurssilta.





Vuonna 1982 Yhdysvaltain keskusrikospoliisi FBI pääsi John DeLoreanin jäljille koskien huumekauppaa, jonka tarkoituksena oli salakuljettaa 24 miljoonan dollarin edestä kokaiinia maahan. Vaikka erinäisten oikeussalivaiheiden jälkeen syytteistä luovuttiinkin DeLoreania kohtaan, niin sekä miehen maine, että oma yhtiö olivat tässä vaiheessa jo mennyttä. ”Ostaisitko tältä mieheltä enää edes käytettyä autoa”, oli John kuvannut tilaansa toimittajille poistuessaan paikalta vapaana miehenä. John DeLorean ehti vielä ennen kuolemaansa 2005 toimia yrittäjänä jättäen jälkeensä mm. DMC-tuotemerkkiä hyödyntäneen rannekellomalliston.


DMC:n tehtaalta valmistui noin 9000 DMC-12 -mallia, joka samalla oli ainoa tuotantoon saakka päätynyt automalli koko yhtiön historiassa. Suunnitelmissa oli ollut myös mallin pidennetty neljän hengen versio, hyötyajoneuvoversio ja jopa DMC-80 -nimeä kantanut linja-auto. Urheiluautoksi tarkoitettu DMC-12 ei lunastanut sille asetettuja toiveita, joten tuotantoon päätyessään muidenkin kaavailtujen mallien kohdalla olisi saattanut käydä samoin. Renaultin auton taakse sijoitettu V6-moottori oli selkeä virhevalinta. Amerikan vientimallista irtosi ainoastaan 130 hevosvoimaa, mikä sikäläisissä testeissä oikeutti vaatimattomaan 10,5 sekunnin kiihtyvyyteen 0-100 km/t.


Auton perintö ei kuitenkaan päättynyt konkurssiin, vaan jo vuonna 1985 DMC-12 -mallin päätyminen Paluu tulevaisuuteen -elokuvan aikakoneeksi, sekä esiintyminen kahdessa elokuvan jatko-osassa nostivat sen osaksi populaarikulttuuria. Elokuvissa irvailtiin auton surkealle suorituskyvylle lempeään sävyyn, mikä ei ole haitannut auton myöhempien aikojen haluttavuutta. Kulttimaine on kantanut niin pitkälle, että tänäkin päivänä yrityksen raunioille perustettu DeLorean Motor Company toimii uusien omistajien kera Texasista käsin puuhaten modernisoidun DMC-12 -mallin uudelleentuotantoa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Myös Jenkeissä Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...