Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors Corporation (AMC). Jos kolme suurta olivat rikkaat, kauniit ja kuuluisat, niin AMC oli joukon John Rambo.

AMC, eli American Motors Corporation perustettiin 14. tammikuuta 1954 Nash-Kelvinator Corporationin ja Hudson Motor Car Companyn fuusiosta. Yritystä ei luotu suinkaan tyhjästä, vaan se oli jo pidempään alalla toimineiden pienempien autonvalmistajien yhteenliittymä. Tarkoitus oli ollut jo aikaisemmin houkutella mukaan vielä entisaikojen loistomerkit Packard ja Studebaker, mutta AMC:n toimitusjohtajan George W. Masonin äkillinen poismeno, ja tulevan Michiganin kuvernöörin George W. Romneyn astuminen yrityksen ruoriin päätti lopullisesti nämä keskustelut.


Joidenkin silmissä kyseessä oli vain auringonlaskua kohti ajavien valmistajien yhteinen hätähuuto taistelussa isompien valmistajien vallatessa markkinoita itselleen. Todellisuudessa AMC pystyi vaihtelevalla menestyksellä laittamaan kolmen suuren rattaisiin kapuloita, ja rimpuilemaan neljällä eri vuosikymmenellä autoalaa kohdanneista haasteista toiseen. Se oli lopulta myös Yhdysvaltojen viimeinen itsenäinen autonvalmistaja, ja AMC:n katoaminen maailmankartalta merkitsi samalla myös yhden aikakauden päättymistä.


Järkevien amerikkalaisten autojen valmistaja

Näin suomalaisittain on aina mielenkiintoista perehtyä altavastaajan rooliin, sillä sitä koko AMC:n olemassaolo merkitsi niin tehtaan johdolle kuin työntekijöillekin. Yrityksen autojen ulkonäöstä pääasiallisesti vastannut muotoilujohtaja Dick Teague loihti aikaansaannokset usein budjeteilla, joille isommat valmistajat olisivat vain naureskelleet. Alussa automerkki profiloitui ”järkevien amerikkalaisten autojen” valmistajaksi, jossa pienempi fyysinen koko, ja V6-moottorin polttoaineen kulutus olivat valtteja niille, ketkä halusivat perustella autovalintansa rationaalisemmin. AMC:n päätä veden pinnan yläpuolella kannatteli erityisesti Rambler-merkki, joka muistetaan kotimaastammekin suositusta American-mallista.





Lopulta 60-luvun lopun nuorisovetoinen muskeliautobuumi vei AMC:nkin mukanaan Javelinin kaltaisilla bensarosvoilla, joskin apajille tultiin myöhään isompien valmistajien hallitessa jo näitäkin markkinoita. Isojen moottorien juhlat loppuivat kuitenkin lyhyeen, sillä 70-luvun öljykriisi pakotti amerikkalaiset autonvalmistajat uusien haasteiden eteen. Kuten kriiseissä usein on tapana, niin pienemmät yritykset joutuvat kokemaan markkinoiden heilahdukset rajummin, kun isommilla on takanaan enemmän turvapuskuria.

Vaikeat ajat

70-luvun epävarmat ajat pakottivat AMC:n hakemaan yhteistyötä rapakon toiselta laidalta aina Ranskasta asti. Renaultin tarkoituksena oli päästä toimimaan helpommin halutuilla Yhdysvaltojen sisämarkkinoilla yhteisten automallien ansiosta. AMC puolestaan sai käyttöönsä paljon kaivattua pääomaa, sekä maailmanlaajuisen markkinointiorganisaation. Yhteistyö ei kuitenkaan kannatellut yhtiön alati hiipuvia kotimarkkinoiden myyntilukemia. Mukana oli ironiaakin, sillä aikanaan taloudellisuudesta tunnettu amerikkalaisyritys kaatui osin oman pienikulutuksisen neloskoneen suunnittelun viivästymiseen.

Rimpuilu kolmen suuren varjossa päättyi 2. maaliskuuta vuonna 1987, jolloin Chrysler Corporation osti koko American Motors Corporationin osakekannan. Pian AMC-tuotemerkki haudattiin, jolloin jäljelle jäi vain Jeep, jonka AMC oli ostanut Kaiserilta itselleen vuonna 1970. Pienillä resursseilla ihmeitä tehneen yhtiön ideologia toi mukanaan Chryslerille myös sitä nostetta, jota tarvittiin taistelussa kahta suurempaa sikäläistä autonvalmistajaa vastaan.

AMC jakoi mielipiteitä

Näin jälkeenpäin AMC muistetaan usein mielipiteitä jakaneista autoistaan, joista esiin nostetaan erityisesti 70-luvun amerikkalaisia ihmetyttäneet ”pikkuautot” Pacer ja Gremlin. Persoonallisesti muotoiltujen autojen kauneus on katsojan silmässä, mutta tulevaisuudessa ei olisi iso yllätys, jos nämäkin nähtäisiin haluttuina kulttiautoina. Vaikka vanhat yhtiön tuotokset pääasiassa häviävätkin haluttavuudessaan suurempiensa vastaaville, niin autoja kuten AMX Javelin ja Rambler Marlin ei enää osteta taskurahoilla. Myös Jeepin vanhat Cherokee ja Wagoneer -mallit ovat jatkuvasti nostaneet suosiotaan katumaasturibuumin vanavedessä.

Kuin kauniin naisen vartalo Marlinin linjat hivelevät katsojan silmiä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...