Auto joka kaatui Berliinin muurin mukana.

Kaksitahtikoneen papatus ja auton takaa nouseva pölly. Kas siinä monelle muistikuvia itä-saksalaisesta autosta nimeltä Wartburg, joka syntyi vuonna 1956. Tutuin malleista nykypolville lienee kantikas loota nimeltä Wartburg 353, jota valmistettiin vuodesta 1965 aina 1988 saakka ollen täten valmistajansa pisimpään tuotannossa säilynyt malli.

Automallin taru ei kuitenkaan päättynyt tähän, vaan jatkoi elämäänsä vielä uuden 1.3 –mallinimen turvin. Minimaalisen kasvojen kohotuksen jäljiltä eroa jo viimeisten vuosien faceliftattuun 353-malliin oli hankala erottaa. Suurin muutos oli tapahtunut konepellin alla, kun iänikuisen vanha 3-sylinterinen 2-tahtimoottori korvattiin ihkaoikeilla neljällä sylinterillä.


Wartburgin historian kannalta tämä Volkswagenin kakkoskorisesta Polosta periytyvä 1.3 litran voimanlähde olisi voinut periaatteessa pelastaa koko automerkin. Toisin kuin vanha kaksitahtisavustin uusi moottori täytti sen aikaiset päästönormit, joten juuri kun homma saatiin pelittämään tapahtui jotain muuta mullistavaa.





Berliinin muuri murtui 3. lokakuuta vuonna 1990, jolloin itä-saskalaiset pääsivät yhtäkkiä käsiksi halpoihin käytettyihin Mersuihin ja Bemareihin ilman tuontirajoituksia. Wartburg saattoi olla itäautoksi hyvä, mutta länsimaisia autoja vastaan kilpailu oli menetetty – varsinkin jos samalla hinnalla sai uuden pikkucitikan.

Viimeinen, ja kaikkein epätodellisin luku nähtiin vuonna 1990, kun New Line –mallinimellä, ja tuning-Opeleista tutulla Irmscherin korisarjalla varustettu Warre rullasi tehtaan tuotantolinjalta ulos. Tämä edelleen vuonna -65 esiteltyyn korimalliin tehty korisarjaviritelmä alumiinivanteineen oli jo kuin hautarauhanrikkomista. Aivan kuin kuolinvuoteellaan korisevalle vanhukselle olisi laitettu runsaasti räikeän pinkkiä huulipunaa, ja puettu viimeisenä tekona vielä ilotytön vaatteet päälle. Hengityskoneen töpseli vedettiin lopullisesti vain vuotta myöhemmin. 1991 Wartburg katosi automaailmasta.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...