Audi Quattro on 80-luvun autoikoneja, joka nosti nelivedon maailmankartalle.

Lyhyesti sanottuna vuoden 1980 puheenaiheita moottorimaailmassa oli uusi Audi Quattro ja sen neliveto. Se ei suinkaan ollut maailman ensimmäinen neliveto, sillä nelivetotekniikkaa oli hyödynnetty autossa jo 1900-luvun alussa. Se ei ollut edes aikansa paras, sillä monella muullakin valmistajalla oli nähty vähintäänkin yhtä hyviä. Se missä Quattro sai kuitenkin aikaan eniten parranpärinää oli tapa, miten maastokelpoinen nelivetojärjestelmä ja suorituskyky esiteltiin katuautolta näyttävänä pakettina.

Audin painoa ja tilaa säästäneellä nelivetosuunnittelulla avattiin katuautoille aivan uusia näkymiä hyödyntää kyseisenkaltaista järjestelmää. Audin B-ryhmän rallimenestys toi myös siviilipuolen Quattroille erityistä näkyvyyttä, mikä aiheutti muidenkin valmistajien ryntäyksen valmistaa omia nelivetohenkilöautoja. Nelivedon lisäksi Audi halusi erottautua muista valmistajista viisisylinterisellä moottorillaan. Sekään ei ollut sinänsä mitään uutta, mutta Audin insinööriosaaminen toi siihen lisäksi myös turboahtimen, mikä lisäsi Quattron kiinnostavuutta myös individualismista innostuvien autotoimittajien keskuudessa.

Suhteellisen pieni ja kevyt 2.1-litrainen moottori oli aikanaan luonnollinen valinta nelivetoiseen henkilöautoon. Audin 80-luvun alussa esittelemä auto oli niin valmis paketti, että isommat muutokset koettiin vasta vuonna 1987, kun Audi toi Quattroon 2.2-litran koneen. Myös maskuliinisen kantikas ulkonäkö oli aikaansa edellä vuonna 1980, ja perusmuoto säilyi muodikkaana pitkälle 80-luvun melko vähäisin muutoksin.

Kuviemme Quattro on vuodelta 1985, eikä siinäkään ole paljoa uutta aikaisemman vuoden malliin verrattuna. ABS ja digitaalinen mittaristo kera robottiäänen varoituksin oli ehditty esitellä jo edellisenä vuonna. Jousituksen geometrian uudet säädöt, 15-tuuman Ronalin kevytmetallivanteet ja uudistettu maski ja spoileri oli nekin tuotu jo vuoden 1984 malliin. Samana vuonna oli esitelty myös hieman lyhyempi akseliväli, joka tunnettiin Sport Quattron nimellä.

Suurin muutos mallivuodelle -85 taisikin olla Audin päätös galvanoida koripaneeleja. Ei liene yllätys, että suurin osa näihin päiviin asti säilyneistä Quattroista onkin syntymässään kokenut tämän ruosteenestokylvyn. Quattro oli uutena miltei Ferrarin ja Porschen hintainen luxusauto, joten nokalta löytyvästä neljästä arkisesta rinkulasta huolimatta näillä ei ole tavalliset perheenisät päässeet juurikaan juhlimaan edes 80-luvun nousukiitohumalassa.

LähdeJust Cars

Videot

Uusimmat

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...