MAINOS: FOSTO

Arvaatko, minkämaalaista autoa tässä kaupitellaan?

Kyseessä on Toyota BXD10 Mega Cruiser, joka äkkiseltään näyttää amerikkalaiselta, mutta ei sitä ole. 

”Japanin Hummeri” Toyota BXD10 Mega Cruiser on amerikkalaista kilpailijaansa Hummerin H1-mallia melkein joka suhteessa kookkaampi auto, mikä on hieman yllättävää. Kuvien vuosimallin 2000 jätillä on mielenkiintoinen historia takanaan. Auto palveli uutena armeijassa, kunnes se päätyi elokuvateollisuuden käyttöön Australiaan, ja vuoden 2021 ”Kong Vs. Godzilla” -elokuvan kuvauksiin. Australian Queenslandissa majaileva auto on parhaillaan myynnissä Lloyds Auctioneers & Valuers -sivuston kautta, ja siitä on toistaiseksi huudettu 36 000 dollaria.

Toyota valmisti Mega Cruiseria niin armeijan kuin siviilienkin tarpeisiin, ja niitä ehti valmistua myyjän mukaan 2420 autoa. Ennen myyntiin asettamista tämä yksilö toimi myös yrittäjän käytössä, joka tarjosi ajeluita armeijatyyppisillä ajoneuvoilla. Mega Cruiser on pituudeltaan, leveydeltään ja akseliväliltään pidempi, kuin Hummer H1. Auton Drab Green -väri korostaa sen armeijataustaa, ja sen sisätilatkin ovat militantin pelkistetyt, sillä ilmastointia, sähköikkunoita tai edes radiota on turha etsiä.

Etumatkustajat istuvat melko pehmustamattoman näköisillä penkeillä, joiden pinta on vinyyliä ja sivuttaistuki olematonta. Toisaalta kyynärtilaa on enemmän kuin useimmissa autoissa. Lisää tilaa löytyy auton takaosasta, joiden taitettaville istuimille mahtuu 12 täysikasvuista aikuista! Jos omistajalla sattuu olemaan iso perhe, tai tulee pakottava tarve lähteä metsästämään kaverien kanssa, niin Mega Cruiser täyttää tehtävänsä mainiosti. Takaosaakin hallitsee paljas maalattu teräs, mutta tämä luo autoon vain sopivaa äijätunnelmaa.

Suosittelemme

Ainoa isompi asia, jossa Toyota häviää ainakin teoriassa Hummerille, on moottorin suorituskyky. Amerikkalaiskilpailijan 5.5-litran turbodiesel tuottaa 194 heppaa, ja vääntöä noin 583 Nm, kun taas japanilaisen 4.2-litran turbo dieselin vastaavat lukemat ovat 136 ja 381. Tästä voisi päätellä, että Hummerilla on etulyöntiasema maastossa, mutta Mega Cruiserilla on ässä hihassaan.

Molemmat jätit ovat varmasti melkoisen työläitä käännellä ahtaassa tilassa, mutta Toyotassa on nelipyöräohjaus, joka tekee autosta ketterämmän kokoisekseen. Kun autoon vielä yhdistetään Toyotan maailmankuulu laatu ja kestävyys, niin Mega Cruiseria voi olla vaikea lyödä – ainakin jos on tarpeeksi tilaa!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.