AMG-tyylinen Mercedes W123 280CE on erottuva youngtimer-klassikko

Mercedeksen W123-korimallin E-luokka ei ole tuunausmielessä ollut yhtä suosittu, kuin myöhemmät kanssaveljensä. Eräs rajoittava tekijä on ollut rajallinen tuning-osavalikoima, mutta mutkia voi myös laittaa itse suoriksi.

Tuunatussa W123-mallissa on kuitenkin puolensa, sillä yleensä ne ovat varmoja päänkääntäjiä. Niin myös tällä kertaa, kun kyseessä on kaksiovinen 280CE -korimalli, jossa on kirkkaankeltainen maalipinta, Zenderin korisarja ja useita pieniä AMG-silauksia. Kuvien vuosimallin 1983 Mersu löytyy Saksan Ebaystä myynnistä, ja auton mittarissa on W123-korimallille epätyypillisen vähäiset 126 000 kilometriä.

Autolle on hiljattain tehty isompi huolto, jossa on vaihdettu mm. uudet jarrunesteet ja letkut, jarrulevyt ja palat, uusi polttoainepumppu suodattimineen ja myös uudet renkaat ovat löytäneet tämän sporttisen Mercedeksen alle. Myyjän mukaan autoa olisi aina säilytetty tallissa, ja se olisi muutoinkin moitteettomassa ajokunnossa. Keltaista ulkokuorta koristavat mustat yksityiskohdat, joista erottuvimmat on mustaksi maalattu maski, sekä mustat AMG-teippaukset kyljissä. Vaalea keltainen sävy korostaa hyvin korisarjaa, sekä B-pilaritonta sivuikkunalinjaa.





Korisarja sisältää kaiken niin uusista muhkeammista puskurista takaluukun spoileriin, ja sointuu mukavasti AMG Aero I Monoblock -vanteisiin. Ulkonäkö on hempeästä väristä huolimatta aggressiivinen, mutta silti aikakausikorrekti. Vanteiden kaverina on H&R:n matalat jouset uusilla iskunvaimentimilla, jotka tuovat ajokorkeudeltaan alkujaan melko korkeannäköiseen autoon kaivattua urheilullisuutta.

Pellin alla on 2.8-litran rivikuutoskone, joka vaikuttaisi olevan tehtaan jäljiltä. Se pystyy tarjoilemaan 182 hevosvoimaa kera 240:n Newtonmetrin väännön, ja välittää voimansa takarenkaille nelivaihteisen automaatin kautta. Sataseen tämä yhdistelmä kiidättää 9,9 sekunnissa, ja huippuja löytyy noin 200 km/t. Vaikka suorituskyky ei olekaan aivan ulkonäön tasalla, niin taksi-Mersuksi tätä ei pitäisi kenenkään luulla vahingossakaan.



LähdeCarscoops

5 KOMMENTIT

  1. Suorituskykyhän on loistava. Otetaampa huomioon, että kyseessä on kohta 40- vuotias auto. 80- l. alkupuolella normaalit perhenissanit ja corollat kelasivat huippuja 150km/h ja 0-100 kesti 12-14 sek.

    Mikä hauskinta – tällä 40v. Fossiililla voi sanoa heipat moottoriliikennetiellä nykyään niin hypeteyille söhköautoille. Mm. Lexuksen ylellisen 60ke maksavan e mallin huippunopeudeksi ilm 160km/h ja hirveä jenkkiläinen muskelitykki mustang e meno loppuu 180km kohdalla.

    Ja ne jotka autoista oikeasti tietävät, tietävät, että tänä mesen 2,8 litr twincam kone ilmoitettiin vähän ‘varovasti’. Oikeasti n 200hv tehtaalta ja autohan kulkee kun saa rauhassa kiihtyä sen 210-220 km/ h jos on tikissään.

    Että senverran ‘vaatimattomasta suorituskyvystä’

  2. Heipat voi sanoa myös kortille, jos käy huono tuuri uhopuuroa nautittuaan. Suomessa ei valitettavasti saa ajaa kuin 120km/h, joten sähköautojen 160km/h huiput riittää hyvin.

  3. Hienoa että on vielä ihmisiä, jotka osaavat nauttia kun vaarantavat oman ja sivullisten hengen liikenteessä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.