Alfa Romeo on jo pitkään etukäteisheruttanut uutta aloitusmalliaan, joka toimii myös perinteikkään merkin ensimmäisenä täyssähköautona. Nyt Milano-nimen saanut pieni crossover tuotiin vihdoinkin julkisuuteen.
HUOM. 18.4.2024: Alfa Romeo on joutunut vaihtamaan Milano-mallinimen, koska se on tulkittu lainvastaiseksi. Uusi mallinimi on Junior.
Alfan kotikaupungin mukaan nimetty uutuus on tehty Stellantis-emokonsernin CMP2-perusrakenteelle, eli Milano on läheistä sukua esimerkiksi Fiat 600:lle, Jeep Avengerille, Opel Mokkalle ja Peugeot 2008:lle. B-segmenttiin kuuluvaan Milanoon on yritetty tuoda Alfa Romeon henkeä ennen kaikkea muotoilun avulla, mutta autoa ei voi silti kutsua miksikään italialaiskaunottareksi monen muun Alfan tavoin. Perinteinen scudetto-maskikin on täyssähköversiossa osittain katettu, kun taas miedossa hybridissä sitä koristaa historiallisten Alfa Romeoiden kaltainen vino logoteksti.
Modernia linjaa edustavat ”kaksikerroksiset” etuvalot, kun taas terävästi leikatun peräpään on tarkoitus tuoda mieleen ns. kamm-perällä varustettu Giulia TZ. Peräpeilin halkaiseva tummennettu valonauha on tuttu monesta muustakin nykyautosta, mutta ainakin vanteissa on nähtävissä taattua Alfa-tyyliä. Milano on 4170 millin pituinen, 1780 milliä leveä ja tarkalleen puolitoista metriä korkea, eli auto on yhtä pitkä kuin Fiat 600 ja 86 milliä Jeep Avengeria pidempi. Alfa jää kuitenkin 134 milliä Peugeot 2008:aa lyhyemmäksi
Sisätiloista löytyy puolestaan nykytyylin mukainen digitaalinen kojelauta, joka koostuu kahdesta 10,25-tuumaisesta näytöstä. Alfan omaa henkeä on yritetty luoda merkin isompien mallien tavoin muotoillun kojelaudan, mittariston tuplakohoumien ja tietoviihdejärjestelmän omien grafiikkojen myötä. Lisävarustelistalta löytyvä sporttipaketti tuo mukanaan alcantaralla verhoillut Sabeltin penkit, kun taas muissa versioissa on Spiga-niminen vinyyli- sekä kangasverhoilu ja nahkaratti.
Suosittelemme
Alfa Romeo kertoo takakontin perusvetoisuudeksi 400 litraa, ja sähköversion nokkapellin alla on vielä oma säilytyslokeronsa latauskaapelille. Turvallisuutta kohentavat puolestaan kakkostasolle yltävät ajoavustimet monen kilpailijan malliin. Milano-valikoima koostuu täyssähköisistä Elettricasta ja Elettrica Velocesta sekä Ibrida-nimen saaneesta miedosta hybridistä.
Perustason Elettricasta löytyy 156 hevosvoiman tehon tuottava sähkömoottori sekä 54 kWh:n akkupaketti, joka mahdollistaa WLTP-standardin mukaisen 410 kilometrin toimintasäteen. Lataustehoksi kerrotaan parhaimmillaan 100 kilowattia. Tehokkaampaa Velocea vauhdittaa puolestaan 240-heppainen sähkömoottori, jonka teho välitetään perusmallin tavoin pelkille etupyörille. Pitoa kohentavat Torsenin mekaaninen lukko ja peräti 20-tuumaiset renkaat.
Velocessa on lisäksi omat alustan säätönsä, luokkansa nopeimmaksi mainostettu ohjaus sekä 25 millillä madallettu jousitus. Etujarrulevyjenkin läpimitta on 380 milliä, ja jarrusatulat ovat nelimäntäiset. Alfan mukaan Milanon täyssähköinen huippuversio tarjoaa vastaavan ajodynamiikan kuin tuotannosta jo poistuneet hatchback-koriset Mito sekä Giulietta, ja näiden mallien omistajille onkin luvassa erikoistarjouksia Milanoon vaihdettaessa.
Ainoa polttomoottoria hyödyntävä malli Milano Ibrida saapuu myyntiin vasta ensi vuoden aikana. Siinä hyödynnetään muista Stellantiksen mallista tuttua 1,2-litraista bensaturboa 48 voltin sähköjärjestelmän ja kuusipykäläisen kaksoiskytkinautomaatin yhteyteen integroidun 28-heppaisen sähkömoottorin parina. Bensakoneen tehoksi kerrotaan puolestaan 136 hevosvoimaa. Tätä mallia saa joko etuvetoisena tai joka nurkasta raapivana tulevan Jeep Avenger 4Xe:n tavoin.
Milanon hinnat alkavat alle 30 000 eurosta ainakin joillakin Euroopan markkinoilla, ja leasing-maksu on edullisimmillaan alle 200 euroa kuussa. Lanseerausvaiheessa tarjolla on Speciale-niminen malli, jossa on varsin kattava varustus ja 18-tuumaiset pyörät. Italiassa Elettrica Specialen ja Ibrida Specialen pääsee tilaamaan saman tien, ja monet muut Euroopan markkinat seuraavat perässä jo lähiviikkoina. Suomessa auto nähtäneen vielä loppuvuoden aikana.