Ainutlaatuinen muskeli-Buick vuodelta 1987 tuli myyntiin – turbokoneisen GNX:n mittarissa on alle 14 kilometriä

Harvalle tulee mieleen kulmikas jenkkisedan 1980-luvun nopeimmista tuotantoautoista puhuttaessa. USA:n ripeimmän menopelin viittaa piti kuitenkin reilut 30 vuotta sitten hallussaan pappamaisen Buick Regalin pohjalta kehitetty Grand National, joka erottui perus-Buickeista lähinnä mustan värinsä ja puuttuvien kromiosiensa ansiosta. Pellin alla eroja oli enemmän, koska nokalla murisi parhaimmillaan 245-heppainen turbo-V6.

Jo sen avulla perus-Corvette jäi varttimaililla ihmettelemään kenkälaatikon takavaloja, mutta Buickin väellä oli vielä yksi ässä hihassaan. Grand Nationalin pohjalta kehitettiin nimittäin vieläkin nopeampi GNX (Grand National Experimental), joka oli tarjolla vain mallivuotena 1987. Auton valmistusmäärä jäi ainoastaan 547 yksilöön, joten kyse on todellisesta keräilyharvinaisuudesta. GNX luotiin yhteistyössä Atlantin toisella puolella toimineen McLaren Performance Technologiesin (ASC) kanssa, ja monia komponentteja päivitettiin ”perusmalliseen” Grand Nationaliin verrattuna.

Esimerkiksi moottori, jousitus ja mittaristo kokivat muutoksia. 3,8-litraisen turbokuutosen teholukema nostettiin hitusen yli 300 heppaan, ja vääntöä siitä irtosi muhkeat 569 newtonia. Kasvanut teho saatiin aikaan mm. Garrettin T3-ahtimen, isomman välijäähdyttimen ja paremmin virtaavan putkiston ansiosta. Voima välitettiin takapyörille nelivaihteisen automaatin kautta, ja Buickin suorituskyky ei hävennyt edes paljon kalliimpien eurooppalaisten urheiluautojen rinnalla. GNX ylsi nimittäin varttimaililla 12,7 sekunnin aikaan suoraan tehtaan jäljiltä, eli se oli nopeampi kuin esimerkiksi saman aikakauden Porsche 911 Turbo.

- Mainos -




Nyt netin Bring a Trailer -sivustolle ilmestyi myyntiin ehkäpä maailman hienoin GNX. Tätä statusta on helppo perustella, koska auto on käytännössä ajamaton. Mittarissa komeilee nimittäin vain 8,5 mailin, eli 13,7 kilometrin ajomäärä. Kyseinen yksilö on 480. valmistunut GNX, ja se myytiin uutena USA:n Arkansasiin. Sieltä GNX päätyi teksasilaisen diilerin näyttelykappaleeksi, ja autolla ei ajettu tämän jälkeen metriäkään.

GNX:n kaksivärisiä penkkejä suojaavat edelleen tehtaan muovit, ja jopa alkuperäinen window sticker on vielä autossa kiinni. Buick on luonnollisesti muutenkin täysin originaali, ja esimerkiksi 16-tuumaisille aluvanteille kietaistut Goodyear Eagle VR50 -kumit ovat edelleen tehtaan jäljiltä. Kasarimuskeli on parhaillaan huutokaupattavana, ja korkein tarjous nousee varmasti 100 000 dollarin paremmalle puolelle.

LähdeCarscoops

Uusimmat

Tämä on ikämiesten aito ylellisyysvaunu: 1980 Lincoln Continental Mark VI

Priimakuntoinen Lincoln Continental on luksusta neljän vuosikymmenen takaa. Lähes ajamattomalla yksilöllä on vuosistaan huolimatta melkoisen mojova hintalappu tuulilasissa. Vuosimallin 1980...

Myynnissä kaunis pieni Bemari tyyliin sopivalla peräkärryllä

Jos juttumme julkaistaisiinkin ”Jokanainen.fi”-sivustolla voisi otsikko olla juuri nähdyn kaltainen. Lienee kuitenkin rehellistä sanoa, että myös miehen silmään BMW...

Tesla kutsuu 15 000 Model X –mallia tarkastukseen ohjaustehostinongelmien takia

Tesla takaisinkutsuu vuosimallin 2016 Model X –autojaan, jotka ovat valmistuneet ennen kyseisen vuoden lokakuun puoltaväliä. Valmistajan huoli koskee ohjaustehostimen...

Volvo XC40 Recharge täyssähköauton ensimaistiaiset

Vuosi 2020 on täynnä kiinnostavia sähköautojulkistuksia. Volvon ensimmäinen täyssähköauto Volvo XC40 Recharge esiteltiin virallisesti suomalaisille 10.2.2020 ja olimme tietysti...

Kaikkien aikojen hurjin V8-Citroen: 10-tonnin painoinen Michelin DS ”Tuhatjalka”!

Michelin kehitti 70-luvulla melkoisen erikoisen liikkuvan rengastesterin, jonka tarjoituksena oli testata raskaan kaluston renkaita suurissa nopeuksissa. Vuonna 1972 ranskalaisella rengasvalmistaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...