Aina superautofirmakaan ei onnistu. Mikä näistä Lamborghineista on mielestäsi rumin?

Lamborghini on tunnetusti totuttu yhdistämään toinen toistaan halutumpiin ja komeampiin superautoihin. Haistellessaan uusimpia autotrendejä valmistajat tekevät usein konseptiautoja, eli tutkielmia mahdollisista tulevista tuotantomalleista. Lamborghinin kaltaisella yrityksellä, jonka pääasiallisin tarkoitus on valmistaa vain muutamaa erilaista arvoautoa kerrallaan, on entistäkin kovemmat paineet  onnistua tekemisissään. Tästäkin huolimatta prototyypit ovat joskus melko karseankin näköisiä virityksiä, jonka muotoilijan aivoituksia on vaikea käsittää.

Bertone Lamborghini Athon. Vuonna 1980 Lamborghinilla ei mennyt taloudellisesti kovin hyvin, mikä saattoi heijastua myös tähän etäisesti jopa Citroen BX:n mieleen tuovasta konseptista. Tämä ei sinänsä ole ihme, sillä molemmat autot ovat Bertone-autostudion käsialaa. Athon näyttää nolosti vanhentuneelta tulevaisuuden auton visiolta ilman todellisia yhteyksiä aikansa Lamborghinin muotoilufilosofiaan.

Bertone Lamborghini Genesis. Bertone on vastuussa kahdesta ikonisesta Lamborghinista, Miurasta ja Countachista. Näiden jälkeen on entistä vaikeampi ymmärtää, että samalta pajalta on tullut myös vuonna 1988 ehdotus näinkin kammottavan näköisestä minivan-tekeleestä. Autossa on 455-heppainen takarenkaita suditteleva koneistus, mutta se ei valitettavasti tätä Phil Collinsin painajaista pelasta. Paria vuotta myöhemmin tuotantoon tullut Toyota Previa oli huomattavasti onnistuneempi näkemys tulevaisuuden tila-autosta.

Lamborghini Egoista. Vaikkakin tämä konsepti pitää sisällään suoria kaikuja Lamborghinin nykyisistä tuotantomalleista, on se silti härskiydessään askel pidemmälle. Auto näyttää innokkaan pikkupojan suunnittelemalta, jonka pontimina ovat olleet lasten huoneen lattialta löytyneet Hot Wheels –pikkuautot. Kyseessä on yksipaikkainen auto, jonka nimi viittaa egoismiin. Tämä selvemmäksi ei voi antiperheauton konseptia luoda.

Lamborghini Sogna. Tämä mykistävä esitys vuodelta 1994 on rumuudessaan ylintä kärkikastia. Tekele näyttää siltä, kuin päälle astuttu Countach olisi tuunattu opiskelijabudjetilla yksisilmäisen paviaanin toimesta. Auton muotoillut Ryoji Yamazaki väittää, ettei auton muotoilun aikoihin ollut vielä automuotoiluun perehtynyttä koulua olemassa, minkä johdosta herra Yamazaki käytti muotoilussa esikuvinaan luontoa, dinosauruksen luita, mineraaleja ja historiallisia rakennuksia. Kas kun ei vielä ulkohuussia ja raatokärpäsiä.

LähdeCar Buzz

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...