90-luvun alun Chevrolet 454 SS oli suoraan tehtaalla rodattu lava-auto

Autojen tehoversiot ovat luonnollisesti usein niitä, jotka nostavat arvoaan vuosikymmenien vieriessä. Kun vuosina 1990-93 valmistettu Chevrolet 454 SS pick up oli uusi, siitä kiinnostuneista oli moni syntynyt 60- ja 70-luvuilla. Nyt nämä X-sukupolvena tunnetut ovat tulleet siihen ikään, että ostovoima on usein aivan toista, kuin nuorena juuri ajokortin saaneena pojankloppina. Ei ole siis mikään ihme, että näiden SS-pikkisten hinta on viime vuosina noussut tasaisen varmasti.

SS-isolohkomalli on koko ikänsä elänyt tunnetumpien ja halutumpien saman aikakauden GM:n tehoversioiden varjossa. Samoihin aikoihin markkinoille tulivat myös GMC Syclone lava-auto, ja GMC Typhoon katumaasturi, jotka omissa luokissaan kuuluivat tuolloin aikansa nopeimpiin amerikkalaisiin tuotantoautoihin. Kolme vuosikymmentä myöhemmin myös SS-malli on vihdoin saamassa sitä arvostusta, joka tälle kilpaveljelle kuuluu. Ainakin allekirjoittaneen tyylitajuun SS-mallin ulkonäkö iskee kolmikosta voimallisimmin, vaikka onkin lähimpänä jonkun perus-Silveradon habitusta.


Ilmestymisvuonna 1990 SS-malli henki ilahduttavasti sitä samanlaista muskelivoimaa, mitä viimeksi tuo ylväs kirjainpari Chevroletin nokalla oli kantanut ennen 70-luvun alun öljykriisiä. Resepti oli harvinaisen yksinkertainen, sillä kevyimpään tarjolla olleeseen pikkisrunkoon istutettiin linjaston tehokkaimpiin kuuluva moottori. Nimensä mukaisesti 454-kuutioinen 7,4-litran V8 tuottaa 230 hummaa, ja vääntöä koneesta irtoaa kunnioitettavat 522 newtonmetriä, joten kevyttä perää ei ole vaikea saada luistelemaan asvaltilla. Karvan alle kahdeksaan sekuntiin kiihtyvä auto ei pärjää suorituskyvyssä Syclone ja Typhoon –malleille, mutta toisaalta hintatasokaan ei ole aivan samaa luokkaa. Polttoaineenkulutus ei kuulu auton hyveisiin, ja jopa kolmosella alkavat litralukemat voivat olla omistajan arkipäivää.





SS-malli tarkoitti varustepakettia, joka sisälsi mm. mustan maalipinnan, isomman jäähdyttimen, erilliset jäähdyttimet moottorin öljylle ja vaihteiston nesteille, Bilsteinin iskunvaimentimet, nopeamman ohjauksen, jäykemmän kallistuksenvakaajan nokalla, mustaksi maalatun maskin ja kuusireikäiset kromivanteet. SS-mallia valmistettiin noin 17 000 autoa, joten sellaisen omistaminen kuuluu harvojen ja valittujen yksinoikeudeksi. Kaikkien amerikkalaista nelikirjaimista ovaalilogoa fanittavien tiedoksi kerrottakoon, että vastaavat Fordin hieman myöhemmin markkinoille tulleet Lightning-tehopikkikset jäävät haluttavuustaistossa Kenraalimoottorin vastaavien jalkoihin.

>
LähdeHagerty

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...