90-luvun alun Chevrolet 454 SS oli suoraan tehtaalla rodattu lava-auto

Autojen tehoversiot ovat luonnollisesti usein niitä, jotka nostavat arvoaan vuosikymmenien vieriessä. Kun vuosina 1990-93 valmistettu Chevrolet 454 SS pick up oli uusi, siitä kiinnostuneista oli moni syntynyt 60- ja 70-luvuilla. Nyt nämä X-sukupolvena tunnetut ovat tulleet siihen ikään, että ostovoima on usein aivan toista, kuin nuorena juuri ajokortin saaneena pojankloppina. Ei ole siis mikään ihme, että näiden SS-pikkisten hinta on viime vuosina noussut tasaisen varmasti.

-- MAINOS --

SS-isolohkomalli on koko ikänsä elänyt tunnetumpien ja halutumpien saman aikakauden GM:n tehoversioiden varjossa. Samoihin aikoihin markkinoille tulivat myös GMC Syclone lava-auto, ja GMC Typhoon katumaasturi, jotka omissa luokissaan kuuluivat tuolloin aikansa nopeimpiin amerikkalaisiin tuotantoautoihin. Kolme vuosikymmentä myöhemmin myös SS-malli on vihdoin saamassa sitä arvostusta, joka tälle kilpaveljelle kuuluu. Ainakin allekirjoittaneen tyylitajuun SS-mallin ulkonäkö iskee kolmikosta voimallisimmin, vaikka onkin lähimpänä jonkun perus-Silveradon habitusta.

Ilmestymisvuonna 1990 SS-malli henki ilahduttavasti sitä samanlaista muskelivoimaa, mitä viimeksi tuo ylväs kirjainpari Chevroletin nokalla oli kantanut ennen 70-luvun alun öljykriisiä. Resepti oli harvinaisen yksinkertainen, sillä kevyimpään tarjolla olleeseen pikkisrunkoon istutettiin linjaston tehokkaimpiin kuuluva moottori. Nimensä mukaisesti 454-kuutioinen 7,4-litran V8 tuottaa 230 hummaa, ja vääntöä koneesta irtoaa kunnioitettavat 522 newtonmetriä, joten kevyttä perää ei ole vaikea saada luistelemaan asvaltilla. Karvan alle kahdeksaan sekuntiin kiihtyvä auto ei pärjää suorituskyvyssä Syclone ja Typhoon –malleille, mutta toisaalta hintatasokaan ei ole aivan samaa luokkaa. Polttoaineenkulutus ei kuulu auton hyveisiin, ja jopa kolmosella alkavat litralukemat voivat olla omistajan arkipäivää.

-- MAINOS --




SS-malli tarkoitti varustepakettia, joka sisälsi mm. mustan maalipinnan, isomman jäähdyttimen, erilliset jäähdyttimet moottorin öljylle ja vaihteiston nesteille, Bilsteinin iskunvaimentimet, nopeamman ohjauksen, jäykemmän kallistuksenvakaajan nokalla, mustaksi maalatun maskin ja kuusireikäiset kromivanteet. SS-mallia valmistettiin noin 17 000 autoa, joten sellaisen omistaminen kuuluu harvojen ja valittujen yksinoikeudeksi. Kaikkien amerikkalaista nelikirjaimista ovaalilogoa fanittavien tiedoksi kerrottakoon, että vastaavat Fordin hieman myöhemmin markkinoille tulleet Lightning-tehopikkikset jäävät haluttavuustaistossa Kenraalimoottorin vastaavien jalkoihin.

-- MAINOS --

LähdeHagerty

Uusimmat

Downsizing saavutti kissapedonkin – tässä on historian ensimmäinen kolmisylinterinen Jaguar

Takavuosina Jaguarin pitkän konepellin alla hyrisi vähintään kuusisylinterinen rivimoottori, mutta ajat ovat muuttuneet Isossa-Britanniassakin. Kissamerkin aloitusmallina palvelee tätä nykyä...

Maksaisitko yli 40 000 euroa tästä Aston Martinista? En, sanoisi Bond.

Cygnet on taatusti erikoisin vempele, mihin ylelliset Aston Martinin kirjaimet on koskaan painettu. Nyt sellainen käytetty olisi kuitenkin mahdollista...

Italialainen lepakkotrio tarjolla – Alfa Romeon legendaaristen B.A.T.-konseptien yhteishinta saattaa nousta jopa 20 miljoonaan dollariin

Konseptiautot eivät ole mikään nykyajan ilmiö, vaan ensimmäiset autonäyttelyitä varten tehdyt tutkielmat syntyivät Atlantin toisella puolella jo ennen toista...

Tesla-varkaat saivat elämänsä kyydin, kun omistaja sekoitti auton toimintoja etänä

Yhdysvalloissa varastetaan auto 40:n sekunnin välein, mutta ainakin yksi Tesla Model 3 taisteli tosissaan varkaiden kynsissä. Tapauksessa ei käytetty lainkaan...

Volkswagenin ensimmäinen etuvetomalli debytoi 50 vuotta sitten – K70 viitoitti tietä Golfin ja Passatin myöhemmälle menestykselle

Monelle tulee todennäköisesti mieleen ykköskorinen Golf Volkswagenin ensimmäisestä etuvetomallista puhuttaessa. Todellisuudessa VW toi markkinoille ensimmäisen etuvetoisen sedaninsa jo vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.