80-luvulla Toyota halusi lyödä luun kurkkuun saksalaisille ja amerikkalaisille. Aseen nimi oli Lexus LS 400.

Elokuussa 1983 Toyotan pääkonttorissa Japanissa otettiin tavoitteeksi kunnianhimoinen sotasuunnitelma, jonka tarkoituksena oli nostaa Toyota mukaan kilpailemaan amerikkalaisten ja eurooppalaisten ylemmän luokan autonvalmistajien kanssa. Toyotan hallituksen silloinen puheenjohtaja Eiji Toyoda käynnisti projektin koodinimellä F1, joka viittasi sanoihin ”flagship” (lippulaiva), ja ”numero 1”.  Suunnitelman suureellisuudesta kertoo, että tavoitteelle ei asetettu varsinaista budjettia tai takarajaa, vaan tarkoituksena oli pyrkiä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen edellä mainituista asioista piittaamatta.


Uudessa autossa ei saanut olla olemassa olevia Toyotan osia, ja sen piti olla ilmanvastuskertoimeltaan, hiljaisuudeltaan, huippunopeudeltaan ja polttoaineenkulutukseltaan terävintä kärkeä. Massiivinen kehitystyö käsitti 60 autosuunnittelijaa, 1400 insinööriä 24 eri kilpailevassa tiimissä, 2300 asentajaa ja yli 200 avustajaa. Kuuden vuoden aikana rakennettiin käsittämättömät 450 tutkielmaa auton muotoilusta, ja peräti 900 erilaista moottoriprototyyppiä. Autoja testattiin yhteensä yli 2,7 miljoonaa kilometriä Euroopan hyisiltä talviteiltä aina Arizonan aavikoiden polttavaan kuumuuteen, sekä Saudi Arabian ruuhkaisilta teiltä Yhdysvaltain erämaihin.

Vihdoin tammikuussa  vuonna 1989 valmis auto teki debyyttinsä Pohjois-Amerikan kansainvälisessä autonäyttelyssä Detroitissa Mighiganissa. Lopputuloksen on sanottu olevan yksi Toyotan historian valmistuslaadultaan ja ominaisuuksiltaan kaikkien aikojen hienoimmista autoista. Lexuksen sydämenä oli uusi 32-venttiilinen V8-moottori, josta saatiin kutiteltua 250 hevosvoimaa, 8.5 sekuntia 0-100km/h ja 250 kilometrin huippunopeus. Pahimpiin vihollisiinsa BMW 735i ja Mercedes 420 SE verrattuna Lexus oli sisätiloiltaan hiljaisempi, huippunopeus oli suurempi, paino ja ilmanvastus oli pienempi.


Toyotan tuhkimotarina ulkomaisten rikkaiden liikemiesten keskuudessa ei suinkaan ollut täydellinen. Kotimaassaan Lexus sekoitti omaa pakkaansa sikäläisten luxus-autojensa Crownin ja Centuryn osalta. Pahempi moka tapahtui kuitenkin Lexuksen kohdemarkkinoilla, kun heti tuoreeltaan uusissa autoissa todettiin vikaa takavalojen sähkökytkennöissä. Toyota reagoi asiaan välittömästi ja huolsi kaikki myymänsä autot 20 päivän sisällä, mikä oli omiaan rakentamaan valmistajansa imagoa nopeaan reagointiin virheiden sattuessa. Kansainvälisessä kuluttajatutkimuksessa vuodelta 2007 LS 400 on niiden suositeltujen autojen joukossa, jotka kestävät huollettuina vähintään 320.000 ajokilometriä. Jo 35-vuotta kestäneen kehitystyön aikana Lexus on säilyttänyt nimensä automerkkinä, joka on todellinen uhka Mercedes ja BMW –kauppiaille.

LähdeWikipedia

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...