70-vuotias Sofie on maailman vanhin Volkkaripaku

Volkswagen Type 2, joka tunnetaan myös nimillä Transporter T1, Kombi, Bus, tai hellittelynimillä Bulli tai Kleinbus, on saavuttanut vankan kulttiaseman. Vuosikymmenien saatossa autoon ovat rakastuneet niin hipit, työmiehet, naiset kuin Volkkariharrastajatkin.

Ikonisen automallin taru sai alkunsa jo vuonna 1950, kun ensimmäinen Volkswagen pakettiauto rullasi ulos Wolfsburgin tehtaalla Saksassa. Hyötykäyttöön tarkoitettujen autojen kato on ollut karmaiseva, sillä aikanaan käyttöiän ylittäneiden kohtalona on lähes poikkeuksetta ollut romutus tai ulkona mädäntyminen. Vuoden 1950 T1-malli on kuitenkin vielä olemassa, ja juttumme Sofie-niminen ”teräsmummu” on nykyään elämänsä kunnossa.


Sofie on on hempeän vaaleansininen umpipakettiauto, joka on myös maailman vanhin katulaillinen ensimmäisen lähdön Transporter. Auton alustanumero 20-1880, ja se sai alkunsa 5. elokuuta 1950. Sofie myytiin uutena Hildesheimin kaupunkiin, ja päätyi siellä yrityksen päivittäiseen ajoon. Kuljetettuaan tavaroita paikasta toiseen auto pääsi työtehtävistä eläkkeelle 23-vuotiaana. Tämän jälkeen Sofie hukkui autokeräilijöiden kokoelmiin miltei kahdenkymmenen vuoden ajaksi, kun VW-harrastajat omistivat autoa vuoroin vuosien 1973-1992 ajan.

-- MAINOS --


Viimeisin näistä yritti pitkään ja hartaasti myydä autoa 90-luvun alussa, mutta vielä tuolloin vanhojen Volkkarin pakettiautojen suosio oli vasta heräämässä. Lopulta ostaja löytyi Tanskasta saakka, joka pian ymmärsi auton ainutlaatuisuuden, ja haki tyytyväisenä auton hinausautolla kotimaahansa.

Koska Sofiella ei oltu kunnolla ajettu aktiivivuosien jälkeen, oli se seisonnassa päässyt huonoon kuntoon, ja vaati siten remontoinnin ajokuntoon saattamiseksi. Nimensä auto sai uuden isäntänsä toimesta, joka nimesi sen ensimmäisen Tanskaan tuodun Volkkaripakun mukaan Sofieksi. Volkswagenin T1-mallien arvon jo noustessa kohinan lailla entisöi omistaja auton upeaan alkuperäiskuntoon vuosien 2000-2003 aikana.

-- MAINOS --





Vuonna 2014 omistajalla oli jo niin paljon ikää, että oli tullut aika luopua rakkaasta pakettiautosta. Hän halusi löytää Sofielle mahdollisimman hyvän kodin, ja pian itsensä Volkswagenin klassikkohyötyajoneuvojen osasto sai vihiä harvinaisen vanhasta Transporterista. Niinpä vielä samaisena vuonna auto palasi takaisin Saksaan, ja tällä kertaa Hannoveriin Volkswagenin omistukseen. 70-vuotias Sofie on päätynyt näin parhaisiin mahdollisiin käsiin alkuperäisen valmistajansa luokse, jossa rautarouvan on hyvä viettää leppoisia eläkepäiviään.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Hyvä Kissa on söpö ilmestys – kiinalainen ORA Good Cat tähtää sähköautomarkkinoille retrotyylillä

Kaukoidän autonvalmistajilla on välillä varsin persoonallinen tapa nimetä mallejaan. Tässä lajissa ovat erityisesti kunnostautuneet kiinalaiset, jotka tuovat nyt sähköautomarkkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...