70-luvun GMC Motorhome on kaikkien aikojen legendaarisimpia matkailuautoja.

Mitä matkailuautojen ulkonäköön tulee, niin yksi on allekirjoittaneelle ylitse muiden, ja se on vuosina 1973-78 valmistettu GMC Motorhome. Aikanaan varsin edistyksellisen näköinen ajoneuvo on tänäkin päivänä linjakkaan tyylikäs ilmestys, ja kerää varmasti huomioita missä ikinä liikkukaan, myös kotimaassaan Yhdysvalloissa. Pohjois-Amerikassa on edelleen käytössä noin 8000 General Motors Corporationin valmistamaa moottorikotia. Tämä on varsin iso määrä näinkin iäkkäälle autolle, sillä GMC valmisti näitä yhteensä noin 13.000 kappaletta.





GMC oli vielä tuolloin maailman suurin autovalmistaja, ja oli järkeenkäypää, että valikoimiin kuului myös aikansa ultramoderni matkailuauto. Autojen ympärillä pyörii tänä päivänä fanaattinen yhteisö, jota voi verrata miltei uskonnollisiin lahkoihin. Motorhome-matkailuautoseura järjestää jäsenilleen niin perinteiset karavaaniautotapahtumat kuin ajoneuvoparaatitkin. Amerikasta löytyy myös Motorhome-autojen kunnostukseen erikoistuneita yrityksiä, kuten myös varaosamyyjiä. Kaikki tämä vain heitä varten, jotka eivät koskaan suostuisi lähtemään lomareissulle millään muulla kuin GMC:n Motorhomella.

Motorhomea oli tarjolla seitsemän ja kahdeksan metrisinä korimalleina. Autossa oli aikanaan varsin edistyksellinen saman yhtiön Oldsmobile Toronado -henkilöautoa varten jo vuonna 1966 käyttöönottama etuvetotekniikka. 265-heppaista moottoria varten ei tarvinnut vetää kardaaniakselia takarenkaille, minkä johdosta auton lattia on matala ja tasainen – melkeinpä kuin modernissa matalalattiabussissa. Takaosan telistä löytyvät neljä takarengasta takaavat vakaan kulun, ja rengaskohtainen ilmajousitus automaattisella tasonsäädöllä kuului vakiovarustukseen. Sisältä löytyy täydellisesti varusteltu suihkutila, keskuspölynimurijärjestelmä, sekä keittiö lavuaareineen ja tehosekoittimineen. Voi vain kuvitella kuinka alkeelliselta on tämän jälkeen tuntunut jonkun eurooppalaisen Ford Transitin rungolle kyhätty matkailuautoviritys.

Auton koria tehtiin alumiinista ja lasikuidusta, ja valtamerilaivan kokoisen auton elopainoksi tuli mallista riippuen 4800-5700 kiloa. Auton varustelluimmat versiot maksoivat uutena jopa 35.000 dollaria, mikä oli valtava rahasumma, jos vajaalla 3000 dollarilla sai jo Chevroletin lava-auton omakseen!  Tilavat ja leveät korit sopivat monenlaisiin käyttötarkoituksiin. Motorhomesta tehtiinkin myös ambulansseja, liikkuvia lääkintäasemia, erilaisia opetuskäyttöön tarkoitettuja ajoneuvoja ja tietenkin huoltoautoja. GMC toimittikin myös pelkkiä koreja tahoille, jotka rakensivat auton ympärille muutakin kuin täydellisen lomanviettopaikan. Vuonna 1976 myös Barbie-firma Mattel julkaisi Motorhomeen pohjautuvan Barbie-auton, joka on tänä päivänä keräilytavaraa.

LähdeDriving

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...