Ferrari on voittanut kaksi viimeisintä Le Mansin 24 tunnin kilpailua, mutta niitä ennen Maranellon merkki oli legendaarisen kisan ykköspallilla viimeksi vuonna 1965. Suoritusvälineenä palveli 250 LM, joka joutuu kohta vasaran alle RM Sotheby’sin järjestämässä huutokaupassa.
Pariisin Rétromobile-klassikkoautonäyttelyn aattona helmikuun alussa pidettävän huutokaupan ehdoton tähti on Scagliettin korittama vuoden 1964 Ferrari 250 LM, joka on viettänyt viimeiset 54 vuotta Atlantin toisella puolella Indianapolis Motor Speedway Museumin kokoelmassa. Nyt Ferrarin historian tärkeimpiin autoihin kuuluva yksilö palaa jälleen vanhalle mantereelle taatusti ikimuistettavasti, koska 250 LM:n vasarahinnan uumoillaan nousevan 25 miljoonan euron paremmalle puolelle.
Alustanumerolla 5893 tunnettu kilpuri oli kuudes valmistunut 250 LM, ja se myytiin uutena Luigi Chinetti Motorsille. Sieltä auto päätyi lyhyesti USA:n Connecticutissa asuneelle keräilijälle, kunnes Ferrari palasi takaisin Chinetille. Hänellä oli suuria suunnitelmia auton varalle, joka liitettiin Chinettin omistaman NART:n eli North American Racing Teamin kalustoon.
250 LM ilmoitettiin vuoden 1965 Le Mansin 24 tunnin kilpailuun yhdessä 11 muun Ferrarin kanssa. Aika-ajoissa saaliiksi tuli 11. sija, ja itse kisakin starttasi vähemmän optimaalisesti auton ratissa vuorotelleiden Masten Gregoryn ja Jochen Rindtin kannalta. Ferrari putosi 18. sijalle neljän tunnin jälkeen, mutta sen jälkeen onni alkoi kääntyä. Ennakkosuosikkeihin kuuluneita Ford GT40:itä vaivasivat monenlaiset tekniset ongelmat, ja monet muutkin kilpailijat joutuivat jättämään leikin kesken.
Tämän myötä NART:n 250 LM nousi kolmannelle sijalle, ja kisan 18. tunnin startattua auto oli jo kakkossijalla. Tuolloin johtoasemassa ollut kilpuri koki rengasrikon, joten Ferrari nousi kärkeen ja säilytti johtoasemansa maaliin saakka. Saavutuksen arvoa nostaa vielä se, että kyseessä on historian ainoa kerta kun yksityistallin Ferrari on onnistunut peittoamaan Le Mansissa Maranellon tehdaskilpurit.
Suosittelemme
250 LM:n kilpaura ei päättynyt tähän, vaan autolla osallistuttiin Le Mansiin vielä kaksi muuta kertaa, ja Ferrari nähtiin myös kaikkiaan kolme kertaa USA:ssa Daytonan 24 tunnin kisan starttiviivalla. Eläköitymisen aika koitti lopulta vuonna 1970, jolloin auto myytiin Indianapolis Motor Speedway Museumin kokoelmaan. Historiallinen Ferrari on saanut asianmukaista huolenpitoa vuosikymmenien ajan, ja museon kannalta muhkean takaisinmaksun aika on koittamassa jo muutaman viikon päästä.