60- ja 70-lukujen vaihteen ”Metri-Taunus” oli tyylikäs ja amerikkalaishenkinen Saksan Ford.

Saksan vuoristoalueen mukaan nimetty Ford Taunus ensiesiteltiin jo vuonna 1939. Mallinimenä se säilyi käytössä useamman vuosikymmenen kuin Fordin Escort ja Cortina yhteensä. Kyseessä oli ennen kaikkea perheautona mainostettu, ja Saksassa valmistettu Ford. Mallinimen lisäkirjan ”M” juontaa juurensa nähtävästi saksankielisestä sanasta ”Meisterstück”, joka tarkoittaa mestariteosta suomeksi. Suomessa nämä ulkonäkönsä puolesta hieman muskelihenkiset M-Taunukset saivat lempinimen ”Metri-Taunus”. Vuosien myötä Taunus sulautui Cortina-nimeen, jonka tilalle esiteltiin vuonna 1982 legendaarinen ja muotoilultaan entistä uudenaikaisempi Sierra-malli.

Jutussamme huomion saa vuosimallin 1971 Taunus 20M, jossa on 2.0-litran Cologne-nimellä tunnettu V6-kone, joka oli pienin 20M-malliin tarjolla ollut moottorivaihtoehto. Isommat V6-moottorit olivat 2.3 ja 2.6-litran suuruiset. Näitä vuosina 1968-71 valmistettuja M-malleja sai myös neloskoneella, mutta tuolloin mallinimeksi vaihtui 17M. Kuviemme auto on harvinainen 2-ovinen coupe, josta irtoaa 90 pollea. Huiput ovat noin 160km/h ja kiihtyvyys nollasta sataan 14,2 sekuntia.


Auton osti uutena Saksan komennuksella Britti-armeijassa palvellut upseeri. Koska auto oli varustettu oikeanpuoleisella ohjauksella, oli se varmasti tarkoitus viedä mukaan kotimaahan. Näin tapahtuikin kaksi vuotta myöhemmin auton ostosta vuonna 1973, jolloin 20M sai brittikilvet. Se mikä autossa on huomionarvoista, on sen yksityiskohtien runsaus. Maukas saniaisenvihreä väritys vie ajatukset välittömästi 70-luvun alkuun. Lokasuojien näyttävät raudoitukset ovat ruostumatonta terästä, ja lisävalot on tyylikkäästi upotettu komeaan kromimaskiin. Alla on halutut pinnavanteet spinner-tyyppisillä keskiöillä. Sisusta on yhtälailla luokseen kutsuva ruskealla verhoilulla, ja keskikonsolin käsinojalla tuhkakuppineen. Myös kojelaudan puujäljitelmät, ja kolmen ison pyöreän mittarin muodostama patteristo kutsuvat kuljettajaa asettumaan paikoilleen.





Aikansa Englannin autojen laatuongelmien keskellä Saksan Fordin viimeistely oli suorastaan huipputasoa. Erot jo halvempaan Englannissa tehtyyn Cortina-malliin olivat selvät, vaikka sumujen saarten Ford edustikin sikäläisen autolaadun osalta parempaa tasoa. Taunuksen mittariin on kertynyt 75.000 kilometriä, mikä on auton iän huomioiden varsin vähän, ja yksi syy hyväkuntoiselle säilymäihmeelle. Sitä onkin huollettu säännöllisesti aivan viime päiviin saakka. Hyväkuntoinen autokomistus on menossa huutokaupattavaksi, ja siitä odotetaan saatavan yli 10.000 puntaa, eli reilut 11.000 euroa. 70-luvun puolenvälin Granadat myyvät huippukunnossa noin 15.000 puntaa, ja saman ajan kolmoskoppaiset Cortinat selvästi vähemmän. Reilu kymppitonni tällaisesta makupalasta on sijoitus, joka parhaimmillaan tuo omistajalle hyvää mieltä vuosiksi eteenpäin.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...