50 vuotta sitten julman diktaattorin valinta oli Mercedes-Benz 600 Pullman limusiini.

Mitä yhteistä on Saddam Husseinilla, Leonid Brezhnevillä, Nicolae Ceausesculla, Idi Amin Dadalla, puhemies Maolla, Iranin shaahi Mohammad Reza Pahlavilla, Kim Il-sungilla, Kim Jong-ililla ja Jeremy Clarksonilla? No heillä kaikilla on ollut Mercedeksen 600 Pullman ”diktaattori” limusiini. Kun edellä olevaa listaa tarkastelee auton saama kyseenalainen lisänimi on täysin ansaittu, ainakin listan viimeistä heppua lukuunottamatta.

Joukon jatkoksi voidaan lisätä myös Josip Broz Tito, jonka perintö on näistä hallitsijoista ehkäpä kyseenalaisin. Johdettuaan toisen maailmansodan aikaan vastarintaa Natsi-Saksaa vastaan hän hallitsi myöhemmin yhdistynyttä Jugoslaviaa melkein neljän vuosikymmenen ajan. Titoa on jopa joskus tituuleerattu hempeämieliseksi kommunistijohtajaksi. Hän luopui stalinismista, kukisti sisäisen valtataistelun, tasapainotti maansa sodanjälkeisen talouden ja tarjosi parempaa elintasoa kansalaisilleen, kuin useimmissa muissa Itä-Euroopan maissa.


Toisaalta sama mies ylläpiti KGB:n salaista poliisia, kasvatti järkyttävällä tavalla kansallista velkaa, vangitutti toisinajattelijoita ja loukkasi usein toimillaan ihmisoikeuksia. Oliko siis kyseessä sankari vai tyranni? Jos tätä kysyy Titon aikaisilta jugoslaaveilta voi saada kahdenlaisia vastauksia, tai iskun suoraan käkättimeen. Ristiriitaisella hallitsijalla oli kuitenkin varsin selväpiirteinen elämäntyyli, johon kuului ennen kaikkea näyttävyys kaikin mahdollisin tavoin. Tämä piti sisällään lukuisia hienoja pukuja, julkkis-salarakkaita ja eksoottisen eläintarhan oman palatsin yhteydessä. Luonnollisesti myös matkustaminen tapahtui saman kaavan mukaan. Tässä roolia näytteli sopivasti herran tilaustyönä tilattu Mercedes- Benz 600 Pullman Laundelet.





Tämä W100 Grosser limo on täydellinen valinta, kun haluaa asettaa itsensä toisten yläpuolelle. Yli kuusi metriä pitkä ja miltei kolme tonnia painava autonjärkäle on mitä mainioin siirtymäväline miehelle, joka ei kysele, vaan tekee mitä huvittaa. Auton liikuttelusta vastaa 6,3-litran V8, ja se oli aikanaan maailman kallein auto. Titon vuonna 1971 valmistettu Mersu on yksi yhdeksästä koskaan valmistetusta pitkäkattoisesta, jossa on kolme paria ovia. Entisen presidentin auto on väriltään musta, ja varustettu konjakkinahka-verhoilulla, baarikaapilla ja parranajovälineistöllä, joka löytyy keskikonsolista. Mittarissa komeilee vaatimattomat alle 30.000 kilometriä, ja auton mukana seuraa kaikki mahdolliset dokumentit ja kirjallisuudet automallista. Niin, ja lokasuojista löytyvät pienet lipputangot, tottahan toki!

LähdeThe Drive

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...