30 vuotta sitten esitelty Honda NSX oli ensimmäinen japanilainen superauto.

80- ja 90-lukujen taite oli japanilaiselle autoteollisuudelle suurta murroksen aikaa. Vuonna 1989 Toyota esitteli uuden luxus-automerkin Lexuksen, joka pian kohosi tuntemattomuudesta haastamaan ensimmäisenä aasialaisena autona saksalaiset edustusautot näiden omalla maaperällään. Nykyään japanilaiset autot ovat tuttu näky ja Toyotat, Nissanit, Mitsubishit ja Mazdat ovat todella yleisiä katukuvassa. Myös videopeleissä ja videosloteissa näkee monipuolisesti erilaisia autoja. Muun muassa iGame.com tarjoaa Hot Linen ja The Wild Chasen kaltaisissa peleissä vauhdikkaita hetkiä. On kuitenkin muistettava, ettei Japanista vielä 20 vuotta sitten ollut vielä tullut kansainvälisen automaailman mitat täyttävää rokkistaraa myöskään superautoluokkaan. Toki sellaiset autot kuin Datsun 240Z ja Toyota Celica GT4 olivat tasoittaneet tietä nousevan auringon maan urheiluautoille. Samaisena vuonna 1989 Tokion autonäyttelyssä päivänvalon nähnyt, ja lehdistöä kohauttanut Honda NSX:n prototyyppi oli vihdoinkin se auto, joka saattoi aidosti haastaa Ferrarit, ja erityisesti Porshet autobahnalla.





Ensimmäisen sukupolven Acura NSX, millä nimellä auto tunnettiin Pohjois-Amerikan markkinoilla, kuuluu allekirjoittaneen lapsuuden suuriin urheiluautoidoleihin. Auton linjakas muotoilu tyylikkäine takavalopaneeleineen, ja integroituine takaspoilereineen on varsin onnistunutta, ja muotoilu onkin kestänyt erinomaisesen hyvin aikaa. Auton ajattomuudesta kertoo sekin, että alkuperäistä NSX:ää valmistettiin faceliftattuna aina vuodesta 1990 vuoteen 2005 saakka! Onkin vaikeata uskoa, että vanhimmat mallit olisi mahdollista saada ensi vuonna museorekisteriin.

Hondan kolmen tai 3,2-litran V6-moottori oli aikalaisekseen erityisen hieno. Rakenteeltaan auto on keskimoottorinen, ja alumiinista valettu auton sydän teki varmasti jo pelkällä ulkonäöllään vaikuksen niihinkin, joiden mielestä siitä puuttui kaksi sylinteriä. NSX oli protoyypistään lähtien poikkeuksellisen valmis tuotantoauto. Honda hyödynsi uudessa urheiluautossaan Formula 1 –maailmasta tuttua osaamistaan, ja auton suunnittelussa ehti olla mukana itse F1-legenda Ayrton Senna.

Auton harvempilukuisten kriitikoiden mukaan japanilaiset eivät olleet yhdessä yössä oppineet valmistamaan superautoja. Joidenkin mielestä auto oli edelleen matala ja leveä Civic, jonka ajo-ominaisuudet ja suorituskyky eivät olleet parhaimpien saksalaisten ja italialaisten superatuojen tasalla. Eniten kritiikkiä sai auton F-matic nimeä kantanut automaattivaihteisto, jolla Hondan kiihtyvyys latistui sietämättömään 7,5 sekuntiin. Keppivaihteinen versio tarjosi sentään aikalaisekseen uskottavan 5,9 sekuntia 0-100 km/h. Hondalla ei kaikesta huolimatta ollut italialaisten temperementtia, tai saksalaisten autojen uskottavuutta. Siinä missä silmiinpistävästi muotoilusta Lamborghini Countachista saattoi kuvitella nousevan ylös aukeavan oven myötä itse Queenin rokkikukon Freddie Mercuryn, sopi NSX pikemminkin hieman hurvittelemaan lähteneen dippainssin viikonloppuautoksi. Voiko NSX:ää sittenkään pitää superautojen rokkarina, vai onko kyseessä vain laadukkaasti toteutettu japanilaisen insinööriosaamisen taidonnäyte?

LähdeRAC

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...