1984 Seat Ibiza: Kun espanjalaiset vaihtoivat saksalaiset kaverikseen

Jos mietitään eri autonvalmistajien suurimpia menestystarinoita, niin espanjalaiselle Seatille valinta on päivänselvä. Vuonna 1984 tuotantoon tullut Seat Ibiza oli valmistajalleen vedenjakaja, joka muutti koko yhtiön tulevaisuuden. Miljoonien myytyjen autojen jälkeen mallista on parhaillaan tuotannossa viides sukupolvi, ja loppua ei ole vielä 36 vuoden jälkeen näköpiirissä.





Ibiza oli suuri hyppy tuntemattomaan yritykselle, joka oli jo vuonna 1950 perustettu toimimaan yhteistyössä italialaisen Fiatin kanssa. Aina vuoteen 1982 Seat oli myynyt joko Fiatin automalleja omalla nimellään, tai tehnyt vain muutoksia Fiatin malleihin. Välirikon jälkeen Espanjan valtio ei jäänyt lepäämään laakereillaan, vaan solmi jo samana vuonna yhteistyösopimuksen Volkswagenin kanssa. Aivan kuten Skodalle vajaata kymmentä vuotta myöhemmin yhteistyö saksalaisten kanssa osoittautui varsin hedelmälliseksi.

Alkuun näytti jälleen siltä, että Seat joutuisi valmistamaan vain uuden isäntänsä malleja, mutta Seat halusikin tällä kertaa automallin, joka ei näyttäisi yhdeltäkään jo olemassa olevalta autolta. Vielä tässä murrosvaiheessa auton tekniikka pohjautui Fiat Stradaan, mutta kori oli itsensä Italdesignin muotoilustudiosta vastanneen Giorgetto Giugiaron luomus. Muotoilututkielmaa oli alun perin tarjottu Volkswagenille alkuperäisen Golfin seuraajaksi, mutta saksalaiset olivat hylänneet sen. Kori toimitettiin Karmannin koripajan toimesta, kun taas upouuden moottorin valmistus ulkoistettiin Porschelle.

Espanjalle kuuluvan Ibiza-saaren mukaan nimetty auto oli aikalaisekseen, ja olosuhteet huomioon ottaen varsin pätevä esitys, joka kilpaili alati kasvavassa pikkuautoluokassa yhdessä Volkswagen Polon, Peugeot 205:n ja Fiat Ritmon kaltaisten autojen kanssa. Auton funktionaalinen muotoilu yhdessä jopa hieman saksalaishenkisen sisustuksen kanssa toivat autolle kaivattua uskottavuutta.

Kun vielä ajo-ominaisuudet olivat kaupunkiajossa mainiot pyörien auton kulmiin sijoittumisenkin johdosta, oli Seatilla käsissään menestystarina. Ensimmäisen korimallin Ibizaa myytiin 1,3 miljoonaa autoa ympäri maailman, mikä tarkoitti automaattisesti seuraavan sukupolven suunnittelun aloittamista. Kummelien mainiosta Kultakuumeestakin tuttu sisarmalli Seat Malaga ei sen sijaan ollut koskaan valmistajalleen samanlainen menestystarina.

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...