1984 Seat Ibiza: Kun espanjalaiset vaihtoivat saksalaiset kaverikseen

Jos mietitään eri autonvalmistajien suurimpia menestystarinoita, niin espanjalaiselle Seatille valinta on päivänselvä. Vuonna 1984 tuotantoon tullut Seat Ibiza oli valmistajalleen vedenjakaja, joka muutti koko yhtiön tulevaisuuden. Miljoonien myytyjen autojen jälkeen mallista on parhaillaan tuotannossa viides sukupolvi, ja loppua ei ole vielä 36 vuoden jälkeen näköpiirissä.

-- MAINOS --

Ibiza oli suuri hyppy tuntemattomaan yritykselle, joka oli jo vuonna 1950 perustettu toimimaan yhteistyössä italialaisen Fiatin kanssa. Aina vuoteen 1982 Seat oli myynyt joko Fiatin automalleja omalla nimellään, tai tehnyt vain muutoksia Fiatin malleihin. Välirikon jälkeen Espanjan valtio ei jäänyt lepäämään laakereillaan, vaan solmi jo samana vuonna yhteistyösopimuksen Volkswagenin kanssa. Aivan kuten Skodalle vajaata kymmentä vuotta myöhemmin yhteistyö saksalaisten kanssa osoittautui varsin hedelmälliseksi.

Alkuun näytti jälleen siltä, että Seat joutuisi valmistamaan vain uuden isäntänsä malleja, mutta Seat halusikin tällä kertaa automallin, joka ei näyttäisi yhdeltäkään jo olemassa olevalta autolta. Vielä tässä murrosvaiheessa auton tekniikka pohjautui Fiat Stradaan, mutta kori oli itsensä Italdesignin muotoilustudiosta vastanneen Giorgetto Giugiaron luomus. Muotoilututkielmaa oli alun perin tarjottu Volkswagenille alkuperäisen Golfin seuraajaksi, mutta saksalaiset olivat hylänneet sen. Kori toimitettiin Karmannin koripajan toimesta, kun taas upouuden moottorin valmistus ulkoistettiin Porschelle.

-- MAINOS --




Espanjalle kuuluvan Ibiza-saaren mukaan nimetty auto oli aikalaisekseen, ja olosuhteet huomioon ottaen varsin pätevä esitys, joka kilpaili alati kasvavassa pikkuautoluokassa yhdessä Volkswagen Polon, Peugeot 205:n ja Fiat Ritmon kaltaisten autojen kanssa. Auton funktionaalinen muotoilu yhdessä jopa hieman saksalaishenkisen sisustuksen kanssa toivat autolle kaivattua uskottavuutta.

-- MAINOS --

Kun vielä ajo-ominaisuudet olivat kaupunkiajossa mainiot pyörien auton kulmiin sijoittumisenkin johdosta, oli Seatilla käsissään menestystarina. Ensimmäisen korimallin Ibizaa myytiin 1,3 miljoonaa autoa ympäri maailman, mikä tarkoitti automaattisesti seuraavan sukupolven suunnittelun aloittamista. Kummelien mainiosta Kultakuumeestakin tuttu sisarmalli Seat Malaga ei sen sijaan ollut koskaan valmistajalleen samanlainen menestystarina.

Uusimmat

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan Model 3-sarjan ja Polestarin tehokkaimmat täyssähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.