1984 Seat Ibiza: Kun espanjalaiset vaihtoivat saksalaiset kaverikseen

Jos mietitään eri autonvalmistajien suurimpia menestystarinoita, niin espanjalaiselle Seatille valinta on päivänselvä. Vuonna 1984 tuotantoon tullut Seat Ibiza oli valmistajalleen vedenjakaja, joka muutti koko yhtiön tulevaisuuden. Miljoonien myytyjen autojen jälkeen mallista on parhaillaan tuotannossa viides sukupolvi, ja loppua ei ole vielä 36 vuoden jälkeen näköpiirissä.

Ibiza oli suuri hyppy tuntemattomaan yritykselle, joka oli jo vuonna 1950 perustettu toimimaan yhteistyössä italialaisen Fiatin kanssa. Aina vuoteen 1982 Seat oli myynyt joko Fiatin automalleja omalla nimellään, tai tehnyt vain muutoksia Fiatin malleihin. Välirikon jälkeen Espanjan valtio ei jäänyt lepäämään laakereillaan, vaan solmi jo samana vuonna yhteistyösopimuksen Volkswagenin kanssa. Aivan kuten Skodalle vajaata kymmentä vuotta myöhemmin yhteistyö saksalaisten kanssa osoittautui varsin hedelmälliseksi.


Alkuun näytti jälleen siltä, että Seat joutuisi valmistamaan vain uuden isäntänsä malleja, mutta Seat halusikin tällä kertaa automallin, joka ei näyttäisi yhdeltäkään jo olemassa olevalta autolta. Vielä tässä murrosvaiheessa auton tekniikka pohjautui Fiat Stradaan, mutta kori oli itsensä Italdesignin muotoilustudiosta vastanneen Giorgetto Giugiaron luomus. Muotoilututkielmaa oli alun perin tarjottu Volkswagenille alkuperäisen Golfin seuraajaksi, mutta saksalaiset olivat hylänneet sen. Kori toimitettiin Karmannin koripajan toimesta, kun taas upouuden moottorin valmistus ulkoistettiin Porschelle.





Espanjalle kuuluvan Ibiza-saaren mukaan nimetty auto oli aikalaisekseen, ja olosuhteet huomioon ottaen varsin pätevä esitys, joka kilpaili alati kasvavassa pikkuautoluokassa yhdessä Volkswagen Polon, Peugeot 205:n ja Fiat Ritmon kaltaisten autojen kanssa. Auton funktionaalinen muotoilu yhdessä jopa hieman saksalaishenkisen sisustuksen kanssa toivat autolle kaivattua uskottavuutta.

Kun vielä ajo-ominaisuudet olivat kaupunkiajossa mainiot pyörien auton kulmiin sijoittumisenkin johdosta, oli Seatilla käsissään menestystarina. Ensimmäisen korimallin Ibizaa myytiin 1,3 miljoonaa autoa ympäri maailman, mikä tarkoitti automaattisesti seuraavan sukupolven suunnittelun aloittamista. Kummelien mainiosta Kultakuumeestakin tuttu sisarmalli Seat Malaga ei sen sijaan ollut koskaan valmistajalleen samanlainen menestystarina.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...